Blog

Uitbundig jubileumfeest toneel van Woerdens talent in RIE Theater

Op 8 november vierden we uitbundig ons 10-jarig bestaan in het bijzondere RIE Theater. De jubileumcommissie wilde de 75 aanwezige leden, oud-leden en relaties een onvergetelijke verjaardag bezorgen én laten zien dat zzp’ers midden in de samenleving staan. Het programma stond in het teken van Woerdens talent en hart voor élkaar.

Woerdense cultuur

Nadat voorzitter Els van Veen op de denkbeeldige rode knop had gedrukt, startte de serie van 10 acts van Woerdense bodem en nam mede-oprichtster en Eventmanager Marieke Dik de leiding van de avond over.

Wethouder Economische Zaken George Becht feliciteerde de vereniging, benadrukte het belang van het collectief en gaf aan blij te zijn met de samenwerking tussen de Gemeente en ZOOOM. Erik Thuis van Café Victoria dichtte speciaal voor het ZOOOM-jubileum ‘De 1-pitter door de bocht’ waarmee hij het bestaan van de zzp’er vergeleek met een coureur op een drukke snelweg. Mede-eigenaar van het RIE Theater Marcel Fokker heeft onder begeleiding van harpiste Petra Rosa enkele prachtige nummers gezongen. ‘Laat me m’n eigen gang maar gaan’ van Ramses Shaffy werd als feest der herkenning uit volle borst meegezongen. Kaaskoning Jos van Riet wist het publiek kostelijk te vermaken met zijn anekdotes en trakteerde de aanwezigen uiteraard op heerlijke stukjes kaas. Latindansers van Restaurant El Rey kregen de voeten van de zzp’ers goed van de vloer tijdens een speedcursus latin dansen.

Van eigen ZOOOM-bodem was het hilarische toneelstuk van Thérèse Hoppenbouwer, Marianne Checkley-De Munck en Jolanda van der Spiegel. Een groot succes, als ook de quiz van Marijn van Wijck en Marieke Dik. De avond werd muzikaal afgesloten met de Woerdense DJ Mirte Damen.

Cadeau aan de leden: Hart voor de zaak en hart voor elkaar

“Wie jarig is trakteert”, zo kondigde Els het cadeau aan de leden aan. In samenwerking met Stichting Reanimatie Woerden worden in 2020 2×2 cursusavonden ingepland voor ZOOOM. De data van de cursussen: 23 en 30 januari en 17 en 24 maart van 19.30 – 22.00 in de Plint in Woerden.

ZOOOM-leden kregen tijdens het feest een voucher en kunnen zich voor gratis deelname aanmelden voor optie 1 of 2 via voorzitter@zzpwoerden.nl.

Uitnodiging OKW Kennissessie – Ontbijt Cybercrime

Computer, Veiligheid, Hangslot, HackerOp dinsdag 19 november organiseert OKW in samenwerking met het POVW en de gemeente woerden een OKW Kennissessie. Ook ZOOOM-leden zijn uitgenodigd. Het onderwerp is Cybercrime.

Cybercrime is helaas voor ondernemers een toenemend probleem. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 mkb-bedrijven ermee te maken krijgt. De meest voorkomende vormen van cybercrime zijn ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting. De schade bij een cyberincident kan groot zijn. Denk alleen al aan de kosten voor herstel of vervanging van je website, programma’s of data, maar ook omzetverlies en reputatieschade.

Zorg dat je bedrijf geen slachtoffer wordt. Kom naar de gratis cybercrime training ‘Digitaal Veilig’, maak kennis met een hacker en leer wat je kunt doen om het risico op cybercrime te verkleinen.

Deze training wordt aangeboden door de gemeente Woerden, het platform Veilig Ondernemen, De veiligheidscoalitie Midden-Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

Programma

7.00 uur Inloop met ontbijt
7.15 uur Welkom door Burgemeester Victor Molkenboer
7.30 uur Training Cybersecurity be aware!
8.30 uur Afsluiting met koffie/thee en helpdesk studenten
9.00 uur Einde

Locatie

Deze kennissessie wordt gehouden in de raadzaal van ons nieuwe gemeentehuis, Blekerijlaan 14 in Woerden.

Aanmelden

Deze training is geheel kosteloos. Je kunt je tot 12 november aanmelden op info@povw.nl

Kosten/annulering

Deelname aan deze sessie is kosteloos. Wanneer je echter na aanmelding binnen 14 voor aanvang moet annuleren is OKW helaas genoodzaakt € 10,00 per persoon annuleringskosten in rekening te brengen.

Informatieavond ZOOOM en Gemeente Woerden raakte de ondernemer

Hoe maak je als ondernemer bespreekbaar dat de zaken financieel niet goed gaan? En welke ondersteuning kan de gemeente dan bieden bijvoorbeeld vanuit de BBZ-regeling? Dat was op 8 oktober onder meer onderwerp van gesprek tijdens de informatie- en gespreksavond met de Gemeente Woerden.

Wethouder George Becht van Economische Zaken deelde zijn ervaringen op het gebied van zijn zzp-schap en gaf aan waarom hij het als wethouder belangrijk vindt in contact te zijn met de leden van ZOOOM en andere zzp’ers. Gemeentelijk beleidsadviseur Jozien Horjus gaf een kijkje in de inkomens van de Nederlandse en Woerdense beroepsbevolking. Zij adviseert de gemeente op het gebied van armoedepreventie en -signalering. Abdellatif Harchaoui van Ferm Werk vertelde hoe de zzp’er kan worden gesteund vanuit de BBZ-regeling – bijstand voor zelfstandigen – en benadrukte op tijd aan de bel te trekken, voor jezelf en voor anderen.
Accountmanager Ondernemers Titia van der Maas was ook namens de gemeente aanwezig. Zij heeft met een aantal leden al afgesproken om hen binnenkort op te zoeken.

Kwetsbaarheid en kracht

Het openhartige verhaal van Harm van der Werf over kwetsbaarheid als zzp’er raakte de aanwezigen! Uit eigen ervaring gaf hij ons duidelijke tips hoe alert te zijn op gedragsverandering bij mensen waarbij het ogenschijnlijk goed gaat…maar daarentegen in een diep dal zitten.

“Het was een erg interessante en leuke avond: dank!”

“Dank je wel voor de mooie avond gisteren. Vooral de gesprekken onderling en de stellingen aan het eind van de presentaties hebben mij weer aan het reflecteren gebracht over mijn ondernemerschap. Leuk, erg inspirerend.”

“Dank je wel dat ik gisteren als gast aanwezig mocht zijn op jullie bijeenkomst! Erg interessant en een onderwerp waar niemand mee te maken wil hebben, maar wel kan krijgen. Daarom heel goed zo`n informatieve avond.”

 

 

 

Saskia Vrickx blogt over zichtbaar worden als startende ondernemer

Saskia Vrickx is als startende ondernemer zeer actief. Zij deelt graag met ons hoe zij werkt aan zichtbaarheid van haar bedrijf.

Afgelopen Valentijsdag ben ik gestart met ‘fysio de hoofdzaak’ – praktijk voor orofaciale fysiotherapie. Als startende ondernemer word je overspoeld met goede adviezen en tips over je PR. En dat is niet vreemd. Immers zichtbaar zijn, gezien en opgemerkt worden is essentieel voor de groei van je bedrijf – en in mijn geval praktijk.

Denk aan Facebook en LinkedIn. Ook is het uitermate belangrijk om op Instagram te zitten en tweeten is natuurlijk ook onmisbaar als je de experts moet geloven. Verder moet je bloggen, maar nog beter is vloggen. En voordat je het weet ben je eigenlijk meer bezig met (sociale) media en PR dan met je klanten, cliënten of patiënten.

Hoe dan wel?

Als eerste mijn belangrijkste tips op basis van eigen ervaringen als startende ondernemer en als bestuurslid PR en Communicatie voor het NVOF

Laat je niet gek maken door lijstjes – dus ook niet door het lijstje hieronder. Ook de mening van anderen mag je gerust negeren. Doe wat bij jou – en jouw bedrijf – past. En doe het op jouw eigen tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
En tot slot een hele belangrijke; laat je perfectionisme los! Soms moet je ook iets (durven) uitproberen. ‘Fouten’ maken mag! Daarmee groei je als mens én als ondernemer.

De tips en trucs op een rijtje
  • Folders met informatie over jou, jouw bedrijf en/of je product of dienst. Ja, er zijn nog steeds mensen die iets van papier willen (na)lezen;
  • Een duidelijke en unieke website; waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf is en wat je doet. Vertel jouw verhaal en maak duidelijk waarom de jouw klant/cliënt/patiënt bij jou moet zijn;
  • Gebruik de social media kanalen van jouw doelgroep én die bij jou passen;
  • Ga bloggen en/of vloggen;
    Geef informatie of wijzigingen in jouw bedrijf. Maar geef ook tips en informatie waar jouw klant/cliënt/patiënt iets aan heeft.
  • Planning en strategie;
    Wat doe je? Wanneer doe je het? En wat wil je daar eigenlijk mee bereiken? Heb je geen strategie dan is het gevaar dat je maar wat ad-hoc gaat aanrommelen. Dat mag natuurlijk. Maar daarmee gaat wel een deel van je inspanningen verloren. Vind je het lastig? Raadpleeg gerust iemand die er meer van weet. 
  • Netwerken;
    Vakinhoudelijk – Je wilt natuurlijk veel kennis van zaken, up-to-date blijven en leren van je peers.
    Lokaal of regionaal – als ondernemer ben je niet alleen inhoudelijk expert. Je moet ook een onderneming runnen. Onthou dat je niet overal (even) goed ik kunt en hoeft te zijn. Er zijn specialisten op ieder vakgebied; maak hier gebruik van. Bij voorkeur via een netwerk in jouw regio. Dat is niet alleen heel makkelijk maar ook nog eens heel gezellig.
    Samenwerken
    Neem contact op met collega’s en aanverwante bedrijven of verwijzers. Ga persoonlijk kennis maken zodat je weet met wie je te maken hebt en weet welke specialiteiten de ander heeft en hoe je elkaar kunt versterken.
  • Persberichten regionaal en/of artikelen in vakbladen
  • Wordt spreker op events
  • Lever kwaliteit; niets is zo effectief als mond-tot-mond reclame.
Oja, je zou het bijna vergeten…

Een doodgewoon naambordje werkt ook om zichtbaar te zijn! Check geregeld. Ik heb sinds vandaag een pracht van een raamschildering. Dorette heel erg bedankt, ik ben er ontzettend blij mee.

Meer weten?

Kijk eens op:  www.fysio-de-hoofdzaak.nl

Nieuw btw-nummer per 1-1-2020: wat gaat er veranderen

Belastingdienst, BoeteNieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken: dit gaat er veranderen

Eenmanszaken krijgen een nieuw btw-nummer van de Belastingdienst. Het nieuwe btw-identificatienummer is vanaf 1 januari 2020 niet meer gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN).  Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten.

Btw-nummer eenmanszaken
  • Zzp’ers zijn verplicht hun btw-nummer te vermelden op facturen.
  • Zelfstandigen met een webwinkel moeten dit nummer ook op hun website vermelden.
Burgerservicenummer

Het burgerservicenummer is een vertrouwelijk, uniek persoonsnummer bedoeld voor privécommunicatie tussen burgers en overheid. Bij zzp’ers is dit BSN via hun huidige btw-nummer openbaar toegankelijk. Iedereen kan via je webshop of facturen jouw persoonlijke BSN achterhalen en daar is al jaren weerstand tegen.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legde de Belastingdienst in december 2018 een verbod op voor het verwerken van het BSN in het btw-identificatienummer. Dit is volgens de AP namelijk in strijd met de nieuwe privacywet AVG, die sinds 2018 van kracht is.

De AP oordeelde dat er een ander systeem moet komen en verplichtte de Belastingdienst voor 1 januari 2020 met een alternatief te komen. Dat alternatief is nu door staatssecretaris Snel van Financiën in werking gesteld. Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor het eind van dit jaar een ander btw-nummer toegewezen.

Dit nieuwe btw-identificatienummer moet vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt op je facturen, webshop of website en bij alle transacties op basis van EU-regelgeving en handelsverkeer binnen de EU. Denk er dus aan om dit aan het eind van het jaar aan te passen in je administratie.

Let op: tijdelijk twee btw-nummers

Een belangrijk aandachtspunt is dat je bij de communicatie met de Belastingdienst voorlopig nog je oude btw-nummer blijft gebruiken, óók na 1 januari 2020. Dit komt doordat nog niet alle ict-systemen van de Belastingdienst op tijd zijn ingericht.

De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren. Maar je hebt dus tijdelijk twee verschillende btw-nummers:

  • Het nieuwe btw-nummer gebruik je extern op facturen, webshop of website en bij contacten met klanten en leveranciers.
  • Het oude btw-nummer gebruik je bij de communicatie met de Belastingdienst.
Btw-nummer op websites en webwinkels

Het nieuwe btw-nummer gaat dus in vanaf 2020, maar zelfstandigen met een webwinkel mogen van de AP nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op hun website.

Officieel zijn zzp’ers op basis van wettelijke regels nog verplicht dit nummer op hun website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier volgens de AP nog wel toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dat oplevert.

Overgangsperiode

Eigenlijk is 2019 in dat opzicht een soort overgangsjaar. Je kunt nu dus al wel je btw-nummer van je website of webwinkel halen, maar je moet dit jaar het btw-nummer nog wel op je facturen vermelden.

Bron: Ikgastarten.nl, Belastingdienst.nl

Nieuw lid Saskia Vrickx stelt zich voor

Ik ben Saskia Vrickx van fysio de hoofdzaak – Woerden. Aangenaam kennis te maken!

Wie ben ik?

In een vorig leven ben ik opgeleid en werkzaam geweest als Facilitair Manager. Ook dit is een functie waarin zorg voor mensen centraal staat. Echter, hierin miste ik het contact met de mensen aan wie de zorg geleverd moet worden. Ik ben opnieuw gaan studeren. In 2009 Fysiotherapie afgerond en daarna volgde vrij snel de specialisatie in orofaciaal fysiotherapie.

Het hoofd

Het hoofd vind ik het allermooiste domein binnen de fysiotherapie. In het hoofd zit je persoonlijkheid, je gedachten en al je zintuigen. Functioneert dit niet of niet goed dan belemmert dit je enorm in je dagelijks leven. Verder is je gezicht het venster naar de buitenwereld; hiermee communiceer je en maak je contact met de mensen om je heen. Ik vind het heel waardevol om mensen, in dit belangrijke gebied van het lichaam, te kunnen begeleiden bij herstel.

De hoofdzaak

Na ruim tien jaar als werknemer bij een grote praktijk te hebben gewerkt, ben ik afgelopen Valentijdsdag gestart met een eigen praktijk ‘fysio de hoofdzaak’ om mij – met heel mijn hoofd en hart – op orofaciale fysiotherapie te richten.

Naast mijn taken als fysiotherapeut doe ik er graag iets bij met mijn hoofd:

  • Kwaliteit van denken en handelen is essentieel voor de hele beroepsgroep/alle fysiotherapeuten.  Daar lever ik graag een bijdrage aan. Naast met behandelingen met patiënten werk ik als intervisiecoach voor KNGF en Keurmerk.
  • Sinds 2018 ben ik betrokken bij de NVOF als bestuurslid PR & Communicatie; in deze functie kan ik eerdere werkervaringen en mijn passie voor het orofaciale vakgebied kwijt.
ZOOOM

Een paar maanden geleden las ik een stukje van ZOOOM in de krant. Dit sprak mij direct aan.

Ik heb contact gezocht omdat in graag samenwerk. Ik realiseer me dat voor het runnen van een bedrijf heb je meer nodig hebt dan alleen je eigen vakkennis. Er zijn ook gebieden waar ik juist geen verstand van heb.
Ik vind het mooi om kennis te delen, maar juist ook te leren van anderen. Door het netwerk hoop ik dat we elkaar kunnen aanvullen en versterken. Daarnaast lijkt het me heel gezellig en waardevol om een groep ‘collega’s’ in Woerden te hebben.

Meer weten?
www.fysio-de-hoofdzaak.nl

Voor nu alvast een fijne zomer en ik hoop met jullie persoonlijk kennis te maken op de BBQ!

Wist je dat…

Banner, Koptekst, Vraagteken, Vraag, Probleem, Veel

  • Iedereen zich nu al kan aanmelden voor het jubileumfeest op 8 november?
  • Dat dit een memorabele avond dreigt te worden?
  • We op zoek zijn naar leden die een ZOOOM-team willen samenstellen voor de Drakenbootrace op 14 september voor het goede doel?
  • Onze leden volop van de zomer genieten?
  • Het voorzieningenfonds ‘Het Groene Hart’ inmiddels in de lucht is?
  • Er nog ruimte is om je bij dit fonds aan te sluiten?
  • Je altijd een blog kunt plaatsen op de website, mail de blog naar voorzitter@zzpwoerden.nl

De barbecue; bij hét meest relaxte ZOOOM-uitje ben jij er toch ook?

De jaarlijkse barbecue is echt een traditie geworden binnen ZOOOM. Dit jaar weer terug op het vertrouwde honk bij De Boerinn in Kamerik. Voor wie het nog niet kent; de avondzon is er altijd, het eten is prima en het gezelschap in optimale stemming. Natuurlijk, want we zijn allemaal lekker teruggekomen van een relaxte vakantie en dus goed gemutst.

Bijdrage

Aan leden vragen wij een bijdrage van € 12,50. Wil je als niet-lid kennismaken met ZOOOM, dan betaal je € 25,00. Word je in september lid, dan krijg je € 12,50 retour. Wij vragen iedereen op de avond zelf contant te betalen.
Leden kunnen zich aanmelden via de site https://zzpwoerden.nl/activiteiten/bbq/
Niet-leden vragen wij een mail te sturen naar voorzitter@woerden.nl.

Kijk jij er ook al naar uit? Graag tot dan!

Bestuur en Activiteitencommissie