Blog

Verslag eerste bijeenkomst ZOOOM’s Boookclub

zooom boookclub eerste bijeenkomst

Het was zover! De eerste meeting van Zooom’s Boookclub.

“De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephan Covey stond op het programma. Inhoudelijk een goed boek, het lezen ging soms wat stroef..
Eye-openers waren voor ons; het empathisch luisteren, de win/win of geen-akkoord situaties en plannen vanuit je verschillende rollen met het einde voor ogen.
Het was een leerzame en gezellige boekbespreking.

Woensdag 28 juli staat de volgende Boookclub op de planning. Dan gaan we “Happy Money” van Ken Honda bespreken. Lijkt het je leuk om mee te lezen? Laat het weten!

Even voorstellen: Wilco Nederhof

wilco nederhofWilco is nieuw lid, zijn bedrijf heet Sixty Six Finance.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Wilco Nederhof en ik ben eigenaar van Sixty Six Finance. Ik ben financieringsspecialist voor het MKB en startende ondernemers.

Daarnaast fungeer ik als sparringpartner en coach op het gebied van financiële dienstverlening.
Ik ben op 1 januari 2012 gestart en heb veelal interim werkzaamheden gedaan bij bijvoorbeeld Rabobank. Sinds 2 jaar op financieringsvlak toegespitst. Ik vind mijzelf toegankelijk en betrouwbaar, blijf ook voor de mens houden en laat iedereen in zijn waarde.

Wat is je grootste worsteling?

Op dit moment het vinden van opdrachten.

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots op: een heleboel zaken.

Wat is je beste investering?

Dat ik in 2012 voor jezelf begonnen.

Wat verwacht je van ZOOOM?

Een uitbreiding van mijn netwerk en mogelijk via dit netwerk mijn opdrachten te vinden. Daarnaast een stuk kennisdeling.

Wat is je beste eigenschap?

Ik ben toegankelijk en betrouwbaar, blijf oog voor de mens houden en laat iedereen in zijn waarde.

www.sixtysix-finance.nl
https://www.linkedin.com/in/wilco-nederhof/

Even voorstellen: Susanne van Rossum

Susanne is nieuw lid, haar bedrijf heet VAssiStancy Business

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Susanne, 43 jaar, getrouwd en moeder van 2 kids. Ben Virtual Assistant, ook wel Personal Assistant voor ondernemers. Ik ondersteun ondernemers in hun administratie, denk hierbij aan klantcontact, e-mail en telefoonbeheer, backoffice zaken ed. En voor horecaondernemers sta ik klaar om hun online zichtbaarheid te vergroten bijv. content plaatsen op social-media.

Wat is je grootste worsteling?

Opdrachtgevers vinden. Vaak denken ondernemers dat zij alles zelf moeten doen. Dit is heel nobel, maar ik gun het de ondernemer dat zij zich kunnen richten op hetgeen waar zij goed in zijn en ik hun “rechterhand” kan zijn in zaken waar zij eigenlijk geen tijd voor hebben of energie van krijgen.

Waar ben je het meest trots op?

Waar ik het meest trots op ben is het feit dat ik een mooi bedrijf heb waarin ik ondernemers kan ondersteunen en dat zij daardoor meer vrije tijd hebben en randzaken los kunnen laten.

Wat is je beste investering?

Beste investering heb ik eigenlijk niet. Alles waarbij ik heb geïnvesteerd is een toevoeging aan het bedrijf en persoonlijke ontwikkeling.

Wat verwacht je van ZOOOM?

Een uitbreiding van mijn netwerk en met elkaar kunnen sparren, samenwerken en krachten bundelen.

Meer weten?

Neem contact op met 06-18171132 of kijk op vassistancybusiness.nl

Saskia Vrickx: Hou vol en ga er even helemaal tussenuit – met kortingscode!

In tijden van Corona hebben we het niet makkelijk. Wij Nederlanders zien het somber in en hebben moeite het vol te houden. Niet zo gek natuurlijk. De corona-maatregelen beperken onze mogelijkheden. Onze wereld wordt kleiner en kleiner met al dat verplichte binnenblijven en thuiswerken. We hebben eigenlijk niks leuks om naar uit te kijken of stoom af te blazen.  Dat geeft stress en een toename van klachten zoals kaakklachten, hoofdpijntinnitus en slaapproblemen door het ‘doorbijten’.

Balans vinden

Ook in de praktijk merk ik dat het voor veel mensen lastig is de balans tussen werk en privé te blijven bewaren. Voor ons als zzp’ers (Zeulen Zonder Pauze) is helemaal een valkuil van jewelste. Met een eigen bedrijf is er altijd iets te doen. En als je aan het werk kan gaan zonder zelfs maar je jas aan te trekken vergeet je soms je rust te nemen. En altijd maar doorgaan is volgens de onderzoeken juist niet productief. Na een rustmoment kan je er weer met nieuwe energie tegenaan – dat is goed voor  je bedrijf. En voor jou!

Regelmatig geef ik daarom advies om  voldoende rust te nemen en de accu op te laden. Bijvoorbeeld door niet door te werken achter je bureau terwijl je een boterham eet; maar echte pauzes in te lassen op een werkdag. Loop even weg van de werkplek voor je koffie en lunch; liefst even naar buiten en aan de wandel. Mediteren of yoga werkt ook goed.

Maar wil je echt even tot rust komen dan kan letterlijk de afstand nemen van je werk – of van je thuis –  helemaal helpen. Ga er dan even een weekendje of weekje tussenuit met je gezin, je lief of juist helemaal alleen. Mensen die regelmatig op vakantie gaan, blijken positiever, creatiever en productiever in het leven te staan. En op vakantie en er even tussenuit? Dat kan – ondanks de coronamaatregelen – nog wel!

Korting op verblijf Chalets Veluwe en Italië!

Een patiënte van mij heeft twee heerlijke chalets. Omdat ze zo blij is met het resultaat van de behandelingen gunde ze mij óók een hoognodige break. Dus neem ik mijn eigen advies ter harte. Ik heb een weekendje op de Veluwe geboekt.

En ben je – net zoals ik – van vakantievoorpret en heb je graag iets om naar uit te kijken?  Ze heeft ook een geweldig chalet op camping Bosco Verde in Viareggio Toscane Italie. Ik droom nu alvast weg met het uitzicht op lekker eten en drinken, de zon en Italiaanse sferen…

Alle patiënten, bekenden en relaties van fysio de hoofdzaak delen mee in de pret. Dus hierbij een leuke actie voor de leden van ZOOOM. Wil je ook naar één van deze fijne chalets? Hou de ZOOOM Update van maart 2021 in de gaten. Je krijgt de geheime code en je ontvangt 10% korting op je boeking. Je kunt gratis annuleren.

Hou vol, veel vakantieplezier & daarna er weer lekker tegenaan!

Saskia Vrickx

Gonne-Marieke Kroon: Vooral nu online zichtbaar zijn/blijven

Mijn naam is Gonne-Marieke. Sinds de start van ZOOOM ben ik lid en ruim 11,5 jaar de trotse eigenaar van Uw Officemanager.NL. Ik zorg ervoor dat een ondernemer zich kan concentreren op de kerntaken van het bedrijf door werkzaamheden op het gebied van secretariaat, financiële administratie, eventmanagement en online marketing (geheel of gedeeltelijk) over te nemen.

Online marketing

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig om ondernemers weg wijs te maken op het gebied van online marketing. De betreffende ondernemers willen weten hoe en wat zij op social media moeten/kunnen doen.

Omdat het nu in deze rare tijd juist zo belangrijk is om online zichtbaar te zijn, wil ik jullie graag een drietal tips geven. Ik heb gekozen voor tips betreffende het platform Facebook. De redenen hiervoor zijn onder meer:

  • In 2019 is het aantal gebruikers gegroeid naar 10,4 miljoen in Nederland. Ter vergelijking: LinkedIn heeft 7,3 miljoen gebruikers in Nederland;
  • Facebook heeft vele mogelijkheden;
  • Facebook is makkelijk in gebruik;
  • In deze periode wordt Facebook nog meer gebruikt dan anders om bijvoorbeeld verveling tegen te gaan.
Tip 1

Mijn eerste tip is om een bedrijfspagina te openen op Facebook als je die nog niet hebt. Met een zakelijke pagina kan je veel meer dan met een persoonlijke pagina. Je kan bijvoorbeeld beter kijken wie je volgt, je kan advertenties maken, je kan berichten inplannen.  En nog veel meer.

Sommige mensen hebben zoveel volgers op hun persoonlijke profiel dat ze bang zijn dat zij die kwijt raken als ze een nieuwe bedrijfspagina aanmaken. Echter, dit hoeft niet zo te zijn. De volgers, vrienden en vriendschapsverzoeken van je persoonlijke profiel krijgen een melding dat jij een nieuwe pagina hebt aangemaakt. En de door jouw geselecteerde profielvolgers volgen automatisch de nieuwe pagina en niet langer je persoonlijke pagina. Via de volgende link, kan je zeer eenvoudig de persoonlijke pagina omzetten naar een bedrijfspagina. Let op, dit kan echter maar één keer. De link is: https://www.facebook.com/pages/create/migrate.

Tip 2

Als tweede tip wil ik je laten zien hoe je op een makkelijke manier volgers kan krijgen op je bedrijfspagina. Indien meerdere mensen een bericht leuk vinden, kan je bij het betreffende bericht klikken op het gegeven duimpje. Je ziet dan wie het bericht leuk vonden en je ziet ook meteen wie jou volgt en wie nog niet. De mensen die jou nog niet volgen, kan je nu zeer makkelijk uitnodigingen door op de uitnodigingsknop naast de betreffende naam te drukken. De kans is groot dat de mensen je gaan volgen aangezien ze niet voor niks het bericht al hebben geliked.

Tip 3

Mijn laatste tip voor deze keer betreft een tool van Facebook die nog niet veel ondernemers kennen. Ook deze tool is alleen te gebruiken bij een zakelijke pagina. Het gaat om het online inplannen van afspraken met jouw relaties.

Hiervoor ga je de zakelijke Facebook pagina en klik je met de linkermuisknop op de blauwe knop rechtsonder de banner. Je kiest voor de optie “Knop bewerken” en vervolgens kies je “Bewerken”. Je kan nu hier voor de optie “Bij je boeken” kiezen. Vervolgens leidt Facebook je door het proces heen, waarbij je keuzes kunt maken op welke dagen mensen kunnen boeken, hoelang de afspraken mogen duren, hoever van te voren er een afspraak geboekt mag worden en of je de afspraken wel of niet goed wilt keuren van te voren. Ook kies je in welke agenda de afspraken moeten worden gezet.

Als je nog nooit iets hebt gedaan op social media en als je niet weet wat je moet plaatsten, begin dan eenvoudig. Maak het jezelf niet te moeilijk. Schrijf over de dagelijkse praktijk, wat jij kan doen voor iemand, geef tips, deel een filmpje over jouw vakgebied. Ik raad je aan om in elk geval een tot twee keer per week op een vaste dag iets te plaatsen en dat dan later uit te breiden.

Kan ik je helpen?

Kom je er niet uit en wil je met mij eens brainstormen over wat je moet plaatsen of heb je andere vragen, neem dan contact met mij op via 06-41594806 of gonne-marieke@uwofficemanager.nl

Meer Facebook tips (en andere onderwerpen) en de mogelijkheid om in schrijven voor mijn wekelijkse nieuwsbrief vind je op mijn website https://www.uwofficemanager.nl/

Adri Fijters: “Reanimatiecursus een fantastisch nuttig geschenk”

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van ZOOOM hebben de leden tijdens het verjaardagsfeest in het RIE Theater een voucher uitgereikt gekregen. De voucher gaf recht op een reanimatiecursus door de Stichting Reanimatie Woerden.

Voor mij was het een hernieuwde kennismaking met reanimeren. Ik had in een eerdere werkkring een specifieke EHBO-en BHV-cursus met reanimatie voor de bedrijfstak bouw opgezet en deze cursus ook enkele keren gevolgd. Vanuit de daar opgedane kennis is twee avonden het minimum om enige kennis te verwerven. Om de vaardigheid echt onder de knie te krijgen is meer tijd nodig. Het is om die reden goed dat je elk jaar een mogelijkheid krijgt om de vaardigheid te oefenen.
Ik was heel blij met het dit cadeau, een cadeau met extra waarde omdat door het kunnen reanimeren levens worden gered.

Uiteraard heb ik me direct ingeschreven en op donderdag 23 januari was de eerste les. Het begon om half acht met kennismaken en koffie met een koekje, echt Nederlandse gezelligheid. Zo’n 12 ZOOOM’ers rond een tafel in afwachting wat ging komen. Na afloop van de tweede avond op 30 januari mocht ik mijn diploma in ontvangst nemen. De cursus is een aanrader. Heb je de kans voorbij laten gaan, ga die cursus doen!
Het waren gezellige leerzame avonden met collega ZOOOM-leden en twee kundige docenten.

Kiss of life en elkaar beter leren kennen

We hebben ruimschoots gelachen en plezier gemaakt met de ‘kiss of life’ en met de poppen. We hebben ook de ‘kiss of life’ leren gebruiken. We weten nu dat je die moet bevestigen op het slachtoffer en niet als masker op het eigen gezicht moet plaatsen. Ook weten we nu dat dit nuttige hulpstuk voor eenmalig gebruik is. Dat je het ding niet meer terug, strak opgevouwen, in het hoesje krijgt is dus helemaal niet erg. Verder natuurlijk het onvermijdelijk, vermakelijke, heel nuttige oefenen met de poppen. Oefenen op het geven van de compressie (vermoeiend hoor), het op gang houden van de circulatie en het beademen (ook nog best een hele kunst). Ook het oefenen met collega-leden was niet alleen leuk maar zeker ook heel nuttig. Niet alleen om de vaardigheid van het hulpverlenen op een hoger plan te brengen maar ook om elkaar beter te leren kennen.

De cursus vond plaats in de ‘Plint’ nabij het Tournoysveld. Een heel praktische plaats voor een dergelijke cursus. Immers op het toernooiveld vielen in vroegere dagen slachtoffers die hulp nodig hadden.

Slachtoffers die nog steeds op straat kunnen vallen, maar ook in de werkomgeving. Dan is een ingehuurde zzp’er die lid is van ZOOOM heel handig voor een opdrachtgever. Die kan de eigen BHV-organisatie ondersteunen met zijn kennis. Overigens was de ‘kiss of life’ ook al een reuze nuttig geschenk.

Suggestie
Suggestie zet de EHBO-app van het Rode Kruis op de smartphone. Als er dan wat gebeurt weet je meer dan niets. Suggestie voor het bestuur van ZOOOM; faciliteer dit soort evenementen vaker, het hoeft niet gratis. Want het is niet voor niks.

Blog ‘Druk druk druk’ door Saskia Vrickx

We hebben een druk leven: werk of een bedrijf, studie, kinderen, mantelzorg voor (groot)ouders, er is een nieuw boek dat je moet lezen en een film die je gezien moet hebben. En dan moet je ook nog tijd hebben voor je gezin, elkaar, je beste vriendinnen en sociale contacten. Dus even doorbijten, schouders eronder en kop op en gewoon doorgaan.

Veel mensen in onze maatschappij – en zeker in mijn praktijk – zijn oververmoeid, overbelast en hebben last van chronische stress.En dat geeft (orofaciale) klachten zoals kaakklachten, bruxisme, hoofdpijn en en nekschouderklachten.

Moeten
We ‘moeten’ van alles!  Dus hebben we een overvolle agenda. Je kunt nog zoveel taken in je agenda zetten… als mens heb je geen onbeperkte energie en concentratievermogen. Op een gegeven moment loopt je hoofd over. In iedere agenda moet tijd zijn voor slaap, rusten, beweging, ontspanning en zelfs lummelen. 

Hieronder handvatten van de fysio hoofdzaak om je te helpen aan een minder volle agenda en vooral een minder vol hoofd te krijgen! 

1 Goed is goed genoeg!
Dit is er eentje die ik zelf lastig vind. In mij schuilt een perfectionist. Maar moet alles nou perfect? Lukt dat? En hoeveel tijd energie en moeite is dat waard? Of is iets minder goed; dan bespaar ik mijzelf veel tijd en moeite. Ik probeer het tegenwoordig wel eens…En wat blijkt? Goed is vaak goed genoeg! 

2 Klaar is klaar!
Laten we eerlijk zijn; het is toch nooit klaar?! Er is altijd – maar dan ook echt altijd – nog wel wat te doen. Als je je dit realiseert, hoef je ‘klaar’ ook niet (meer) na te streven. Stel haalbare doelen op een dag. Sta stil bij wat je vandaag hebt bereikt. Morgen weer een dag. 

3 Moet ik dit nu doen?
Deze zin gebruik ik veel in de praktijk; het helpt je te bepalen of het echt ‘moet’. En prioriteit te geven aan zaken of taken. Iedere keer kun je de nadruk op een ander woord leggen. 

  • MOET ik dit nu doen? Moet het echt? En van wie dan? Van mijzelf of moet dit van een ander? Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik het niet doe? 
  • moet IK dit nu doen?  Ben ik de enige die dit kan doen, is dit mijn verantwoordelijkheid, is dit mijn taak, Kan ik hulp vragen? Samen doen? Of het iemand anders laten doen? Kun je het (tijdelijk) laten? 
  • moet ik DIT nu doen?
    heeft dit prioriteit, is dit belangrijk? En voor wie is dit belangrijk?
  • moet ik dit NU doen?
    Is dit urgent? Is dit het beste moment? Of kan het ook later? En kan je het efficiënt(er) inplannen? 
  • moet ik dit nu DOEN?
    Kan ik het? Kan iemand anders dit beter/sneller? En wat heb ik nodig om dit (goed) te doen (materiaal of situationeel)? 

Heb je bij één van deze zinnen een néé?! Bedenk je dan dat je beter iets anders kunt gaan doen. 

En even niks doen mag natuurlijk ook. Dat is juist goed. Neem dagelijks de tijd om te pauzeren, ontspannen, rusten en te niksen. Dan kun je de accu weer opladen. En wat blijkt? Na een moment van ontspanning werk je vaak beter en efficiënter! 

Ik ga daarom nu even lekker op de bank hangen met een kop koffie. Want dat moet.

Gezelligheid troef bij ZOOOM-kerstontbijt

Het ZOOOM-kerstontbijt is niet meer weg te denken als activiteit. Het is een mooie traditie geworden. Voor de tweede keer bij Plein 7. Ook dit jaar weer prima verzorgd! Lekker en gevarieerd ontbijt, vrolijk gezelschap en de gemaakte kerstpakketten maakten het weer succesvol.
We hebben afscheid genomen van penningmeester Rolando Montessori die de financiën van de vereniging de afgelopen jaren goed in de gaten heeft gehouden. Gelukkig blijft hij lid en hoefden we niet ver te zoeken voor zijn opvolger. Frank Suers, algemeen bestuurslid, wordt per 1 januari de penningmeester.

Proost op een succesvol, gezond en gelukkig 2020!