Foto’s Kerstontbijt 2016

Op vrijdag 16 december j.l. was het eindelijk zover, het ZOOOM kerstontbijt waar iedereen naar uitkeek zou gaan plaatsvinden. Vanaf 8 uur ‘s-ochtends waren we welkom bij de Hall. Na een bakje koffie en/of thee, werd het heerlijke ontbijt geserveerd. Iedereen was natuurlijk erg nieuwsgierig welk kado hij of zij zou gaan meenemen. De voorzitter maakte het nog even spannend met was geschuif heen en weer, maar uiteindelijk ging iedereen (tevreden) weer mee een kado naar huis. Hierbij de foto’s:

[Best_Wordpress_Gallery id=”5″ gal_title=”2016-12-16 Kerstontbijt”]

Ledenblog: Sander Goethals van coachgezocht.nu

Sander Goethals

Sander Goethals

In 8 jaar ondernemerschap krijg je wel een paar klappen van de spreekwoordelijke zweep maar daar leer je dan weer van. Een top tien van deze lessen worden in dit artikel beschreven.

1. Zorg voor voldoende energie
Heb je de energie om 60 uur per week te werken (in het begin)? Heb je de energie om van alles uit te proberen en kansen te pakken als ze zich voordoen ook als het eigenlijk niet echt schikt? Dat is namelijk wat nodig is als startende ondernemer om een vaste basis te ontwikkelen voor je onderneming.

Voldoende energie kan ook betekenen of je in staat bent om goed genoeg te ontspannen, zodat je oplaadt en weer kan knallen. Voor sommigen is dit meditatie, voor anderen is dit sport en weer anderen krijgen dit van muziek. Wat werkt voor jou?

2. Heb het Lef
Ondernemers zijn de schaamte voorbij; ze roepen gewoon dat ze het kunnen en regelen dan ook dat ze het waar kunnen maken. Hier ligt de sleutel tot ondernemerschap, want als jij al twijfelt of je het wel kan hoe moet de ander dan het vertrouwen hebben dat het goed komt met die opdracht?

Het klinkt best spannend dat je jezelf op de borst moet kloppen en het vervolgens maar waar moeten zien te maken. Dat knagende stemmetje dat roept: “Wat nou als dat niet lukt?”, kan je daarin flink beperken. Laat je hierdoor echter niet tegenhouden, maar ga omdenken: “Want wat nou als het wel lukt?”.

Risico en ondernemen gaat hand in hand. Het risico van falen is vaak de drijfveer om nog net even dat stapje extra te zetten voor je klant. Ook het risico van niet of te weinig verdienen hoort erbij. Ook hierbij geldt: heb het lef om de uitdaging aan te gaan!

Wat helpt is dat je onderneemt vanuit een passie voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Ook als je onvrijwillig ondernemer bent geworden, is de branche waar je in zit met je onderneming wel (ooit) door jou gekozen. Die passie mag je best overbrengen door er enthousiast over te zijn en ermee naar buiten te treden, dat werkt aanstekelijk!

3. Wat heb je de wereld te bieden?
Bij punt 2 heb je met veel bravoure verkondigd dat de wereld toch echt op je zit te wachten, maar wat heb je die wereld eigenlijk te bieden? Wat kan je heel goed? Waar ga je iemand mee helpen?

Eigenlijk sluit je hierbij aan op basaal menselijk gedrag. We willen problemen voorkomen of beloning ervaren. Met ondernemen ga je een probleem oplossen of je draagt bij aan iemands ‘geluk’ waardoor een beloning ontstaat. Hoe ga jij dat voor elkaar krijgen?

4. Wie wil hetgeen hebben wat jij biedt?
Bij punt 3 ging het om waar je iemand mee gaat helpen. Minstens zo belangrijk is duidelijk te krijgen wie je precies gaat helpen. Dit moet je zo specifiek mogelijk maken. Hoe voelt die specifieke cliënt zich? Wat zoekt de cliënt?**

Realiseer je hoe ontzettend veel verschillende mensen er in de wereld zijn. Kijk maar naar al de verschillende bedrijven die in dezelfde markt zitten en toch genoeg verdienen. Grote kans dat je genoeg mensen vindt die geïnteresseerd zijn in jouw specifieke specialisme. De vraag is alleen hoe ze te bereiken.

5. Communicatie, communicatie, communicatie
Schuw het contact niet. Geniet ook van het gesprek met je klant, het sparren met collega ondernemers of het organiseren van nieuwe leads Communiceer jouw verhaal. Communiceer wat jou bijzonder maakt en sluit daarbij in taal aan bij de termen die de ander gebruikt. Benadruk niet zozeer de kenmerken van je product, maar vooral het effect dat jouw product teweegbrengt voor de ander.

6. Geef het tijd
Je gaat de markt pas echt kennen als je er een tijdje op actief bent. Dan ga je merken wat wel en niet werkt. Wat mensen wel en niet willen horen. Via welke kanalen je jouw doelgroep wel bereikt en via welke kanalen dus echt niet. Dit kan heel anders zijn dan je vooraf dacht. Ervan uitgaand dat je niet duizenden euro’s in marktonderzoek gestopt hebt. Dan nog is de praktijk veranderlijk en weerbarstig.

7. Leer van je fouten
Reflecteer op de acties die je hebt ondernomen en pak daarop door; wat werkte wel en wat werkte niet? Neem afscheid van wat niet werkte of wat naar verhouding teveel tijd kostte. Focus je op de dingen waarvan je weet dat je die zou moeten doen en blijf actief experimenteren met nieuwe acties die je mogelijk dichter bij je doel zouden kunnen brengen.

8. Je zult een dip ervaren
In één keer het succes behalen wat je voor ogen hebt is maar weinig ondernemers gegeven. De kans dat je een (ondernemers)dip zult hebben is vele malen groter. Je voelt de energie en de motivatie uit je systeem vloeien en ziet even niet meer wat je moet doen. Laat op zo’n moment los waar je mee bezig bent en ga actief op zoek naar inspiratie. Lees blogs, boeken of bezoek een seminar, wat het ook voor jou is wat je moet doen. Ga niet krampachtig door maar zoek actief de inspiratie en kom daarmee weer tot een goede basis mindset.

9. Compenseer je tekortkomingen
Weet waar je goed in bent en weet waar je slecht in bent. Beken en erken dat ook. Misschien is je tekortkoming dat je jouw eigen tekortkomingen niet ziet. Zelfs dat zou je dan nog kunnen compenseren door een coach te nemen. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je aanvullen. Dit hoeft niet altijd betaald te zijn het kan ook in je netwerk zijn. Het zijn niet altijd mensen die aanvullende vaardigheden hebben. Vaak is het al erg waardevol als mensen anders denken.

10. Blijf dicht bij jezelf
Jij bent uniek dus als je jouw unieke mix kan door laten klinken in jouw product en je bedrijfsvoering, dan ben je al aardig onderweg om onderscheidend te zijn. Voor je bedrijfsvoering kan het zijn dat je allergisch bent voor formats, protocollen of andere vormen van structuur. Dwing jezelf dan niet tot een dergelijke structuur, maar zorg ervoor dat je wel het uiteindelijke doel bereikt. Dat betekent dat je over de juiste dingen nadenkt en dat je bijstuurt. Niet aan de hand van sjablonen of keiharde cijfers, maar op een manier die voor jou werkt. Zorg dat WAT je doet leidt tot een gezonde bedrijfsvoering en dat HOE je dat doet een manier is die bij je past.

**Van alles wat je kan coachen: met welke vraagstukken ben jij het beste?

Nieuw lid: Eric Aerts

Eric Aerts heeft zich aangemeld als lid van ZOOOM. Hij is ondernemer in hart en nieren; o.a. oprichter van het voedingsmiddelen-innovatiebureau ‘BrandAlchemists’, daarnaast ‘Consultant’ voor PLB- en familiebedrijven in de levensmiddelenbranche en ook nog Bed&Breakfast eigenaar. Hieronder vind je zijn websites waar je ook zijn contactgegevens kunt vinden:
www.ericaerts.com
www.brandalchemists.com
www.hoevedeposthoorn.nl

Van harte welkom bij ZOOOM!
2db034e

Ledenblog: Gonne-Marieke Kroon-Lamers van Uw Officemanager.NL

Hallo beste lezers,

Jaren geleden heb ik dit ook al eens gedaan, een blog schrijven om meer publiciteit te krijgen en daardoor meer opdrachtgevers. Want laten we gelijk maar eerlijk beginnen, dat is de reden waarom de meeste mensen (vooral de ZZP’ers) een blog schrijven. Oké, ik schreef ook omdat ik dacht dat ik iets te vertellen had over bepaalde onderwerpen wat anderen interessant zouden vinden. Ik begon zeer enthousiast met elke week een blog; maar zoals zovelen onder ons, hield ik dat dus niet vol. Deze blogs staan nog steeds ergens op het internet voor degene die ze wil lezen…

Deze keer wil ik het anders aanpakken; een blog elke maand. En dan over onderwerpen waarvan ik hoop dat jullie ze interessant vinden. Wellicht kunnen jullie ook onderwerpen aandragen. Want dat is het moeilijkste (vind ik) van bloggen, waarover schrijf je dan?

Voor deze blog heb ik gekozen als onderwerp: een dagje uit mijn leven als ZZP’er. Ik ben sinds 16 oktober 2008 freelance Officemanager en heb sindsdien een mooi klantenbestand opgebouwd waar ik graag voor werk. Soms heb ik dagen dat ik gewoon lekker rustig thuis werk en soms heb ik hele hectische dagen. Graag deel ik met jullie zo’n hectische dag.

We gaan terug naar woensdag 21 september 2016. ’s Morgens eerst mijn zonen om 8 uur naar school. Daarna aan de slag voor een opdrachtgever (nummer 1): werken aan een online CRM systeem (adressenbestand). Echter, er moesten ook nog afspraken gemaakt worden voor deze opdrachtgever, dus die eerst gedaan en daarna werken aan het CRM.

Om 09:15 in de auto voor een afspraak in Bussum voor werkoverdracht voor een nieuwe opdrachtgever (nummer 2). Afspraak liep uit (45 minuten), maar was zeer nuttig en gezellig. Onderweg naar huis gebeld of er iemand thuis was aangezien mijn jongste zoon met een vriendje zo thuis zou komen. Gelukkig was mijn man al thuis, dus ik kon doorrijden naar de drukker waar ik posters en ander materiaal voor een opdrachtgever (nummer 3) moest ophalen en ook meteen maar langs de postbus gereden voor deze opdrachtgever.

Thuisgekomen, bleken we een lekkage te hebben in de badkamer en kon ik meteen de lunch maken zodat mijn man de lekkage kon verhelpen). Aangezien ik om 13:00 gebeld zou worden door een opdrachtgever (nummer 1) in verband met het CRM, besloot ik maar mijn lunch staand op te eten. De opdrachtgever belde uiteindelijk niet, maar stuurde een e-mail met de discussiepunten waarop ik kon reageren (liefst vanmiddag).

Terwijl ik met mijn reactie bezig was, ging opeens de telefoon. Een opdrachtgever (nummer 3); het hotel waar ik die avond zou gaan slapen in verband met een opdracht in Eindhoven, had geen kamers voor ons voor woensdagnacht maar voor donderdagnacht geboekt. Gelukkig was er al een ander hotel gevonden, maar of ik iedereen op de hoogte wilde brengen. Dus het werk van opdrachtgever (nummer 1) werd aan de kant geschoven en ik begon met bellen en mailen.

Na een klein uurtje was alles weer geregeld en kon ik weer eventjes verder met mijn werk waar ik mee bezig was. Ik zou namelijk zo een Skype gesprek krijgen met een opdrachtgever (nummer 4). Opeens bleek mijn laptop (waar ik altijd mee Skype) niet meer te werken. Hij wilde niet meer opstarten. Uiteindelijk heb ik het gesprek gevoerd met de telefoon in de ene hand en een pen om notities te maken in de andere hand. Ook dit gesprek duurde langer dan gepland. De laptop werd daarna snel naar beneden gebracht met de woorden “Hij doet het niet meer en hij moet vanavond werkend mee, kan jij alsjeblieft dit oplossen?”

Opeens was het kwart over vijf en had ik nog een kwartier over voordat we zouden eten en had ik meer werk dan dat ik in dat kwartier af zou krijgen.

En wat doe je dan? Normaal gesproken zou ik na het eten doorgegaan zijn (niet echt gezellig voor het gezin, maar soms kan het niet anders). Echter, ik moest die avond nog naar Eindhoven en ik had nog niet ingepakt of wat dan ook. Dus ’s avonds werken zat er niet in. Na een diepe zucht, mijn agenda erbij gepakt, prioriteiten gesteld en een nieuwe planning voor de komende dagen en week gemaakt.

Ik kon rustig gaan eten, daarna inpakken en vertrekken naar Eindhoven met een gemaakte laptop (tip als een computer zegt dat hij moet updaten, moet je dat wel een keertje doen…).

Als je nieuwsgierig bent wat ik in Eindhoven heb gedaan, kan je naar mijn Facebookpagina Uw Officemanager.NL voor de foto’s. En ik hoor graag wat jullie van deze eerste nieuwe blog vonden.

Met vriendelijke groeten,

Gonne-Marieke

Ledenblog: Saskia van den Heuvel van B&B De Posthoorn Lodge

Toerisme op micro niveau
16.00 uur in het Klooster Woerden; met knikkende knieën sta ik op van mijn stoel, loop naar voren en kijk naar de 50 bezoekers die zijn neergestreken in de theaterzaal.

‘Dit zijn allemaal vrienden van mij’ houd ik mezelf voor om mijn zenuwen de baas te worden. ‘Ik ga gezellig met ze kletsen!’ Het werkt. De eerste sheet verschijnt en de zenuwen verdwijnen. Ik begin zelfs te genieten! Wat is het leuk om gelijkgestemden toe te spreken!

Gisteren is dus het nieuwe toeristenseizoen in Woerden officieel van start gegaan met de Bijeenkomst Recreatie & Toerisme georganiseerd door Woerden Marketing samen met de Gemeente Woerden. Naast de wethouder Margot Stolk, City marketeer Michiel van der Schaaf en Kitty Kusters van Woerden Marketing mocht ik als B&B Posthoorn Lodge een presentatie verzorgen. Een unieke gelegenheid om het verhaal over onze B&B te vertellen. Toerisme op micro niveau.

Eind januari kreeg ik de vraag of ik invulling wilde geven aan een gedeelte van het programma. Volmondig antwoordde ik: “Ja leuk!” In de 6 weken die volgden ben ik hard aan de slag gegaan.

Wat wilde ik eigenlijk vertellen? En hoe ging dat ook al weer een boeiende presentatie voor de aanwezigen in elkaar zetten? Vele blaadjes rolden uit de printer. Opzet 1 werd opzet 2 en er volgde ook nog een derde en zelfs een vierde versie. De lijn die ik in mijn hoofd had, kwam op een of andere manier maar niet op papier. Er werden onderdelen toegevoegd en net zo hard weer geschrapt. Waarom vond ik dit ook alweer leuk? Waarom ben ik altijd zo enthousiast?

Ik heb mezelf even streng toegesproken: ‘Saskia dit is leuk, je kunt het, én je wilt het!’
En ja hoor de rode draad van het verhaal kwam in zicht. De afbeeldingen werden erbij gezocht samen de bijpassende quotes uit het gastenboek. Ja ja gasten: het gaat tenslotte allemaal om jullie!

Het gaat lukken! Mijn dochters schieten te hulp en vertalen de plaatjes naar een prezi presentatie. Mooi! Manlief telt samen met de meiden het aantal dagen af. Nog 3 dagen dan is mama weer aanspreekbaar, nog 2 nog 1.

En nu is het the day after. Ik heb genoten! Nieuwe contacten gelegd én concrete afspraken gemaakt. Ik barst van de ideeën voor het komende Bed and Breakfast seizoen!

Kom maar op! Je hoort nog van ons!

Saskia van den Heuvel
B&B Posthoorn Lodge

Geslaagde ZZP Café en Thema-avond in November

Op 1 november waren we te gast bij Arthur Dreissen, metaalkunstenaar in Woerdense Verlaat. Ondanks het gure weer was de opkomst groot. Burgers en Beats van Ties Ratsma en Jaap van der Linden hadden hun foodtruck in de hal tegenover de werkplaats opgesteld en verzorgden heerlijke burgers voor iedereen. Na een kort openingswoordje van Toine gaf Arthur een uitgebreide toelichting op zijn werk en kunstwerken. Een geslaagde borrel met nog een leuke verrassing bij vertrek. Dank aan Arthur voor de gastvrije ontvangst, Ties en Jaap voor de zeer smakelijke verzorging van de inwendige mens!

15 november stond er weer een Kennissessie op de agenda. Dit maal was het onderwerp Cold Calling. Linda Bliekendaal van Bliekendaal Business Communications nam ons mee in het process en het werd duidelijk aan waar het mis kan gaan en wat je wel/niet moet doen t.a.v. de benadering van potentiële klanten. Na een paar oefengesprekken zagen we ook hoe moeilijk het eigenlijk is om niet in de fout te gaan tijdens een gesprek met een potentiële klant. Met een schat aan tips en adviezen van Linda in ons zak sloten we de avond om 10 uur af.

Zooom kennissessie 15 november 2016: Telefonische acquisitie

Krijg jij ook klamme handjes als je aan ‘cold calling’ denkt? Vind je het lastig, maar ben je er wel van overtuigd dat het goed zou zijn voor je business als je vaker de telefoon zou pakken om potentiële klanten te benaderen? Ben je benieuwd naar hoe je dit goed aanpakt? En wil je dat op een zelfverzekerde manier doen? Dan is deze sessie echt iets voor jou.

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen. Een plenair gedeelte waarbij je antwoorden krijgt op vragen als; hoe creëer je een bestand en bouw je dit uit? Hoe leer je denken in ‘opvolgacties’? Hoe ga je om met gatekeepers? Hoe begin je het gesprek en zorg je dat je prospect geïnteresseerd raakt? Daarna ga je zowel individueel als in groepen aan de slag met je boodschap en het optimaliseren en versterken daarvan. Vervolgens worden de opgedane kennis en inzichten in de praktijk gebracht. Door deel te nemen, of mee te luisteren, met oefengesprekken kun je veel interessante leerervaringen opdoen. Je zal zeker met een schat aan bruikbare tips naar huis gaan. Ga jij de uitdaging aan?

Deze sessie is alleen toegankelijk voor leden van Zooom. Inschrijven kan tot 14 november via de website. Binnenlopen kan vanaf 18.45 uur. Zoals je van ons gewend bent, sluiten we de avond af met een gezellig borrelmoment.

In het kort:
Thema: Telefonische acquisitie
Datum: dinsdag 15 november 2016
Aanvang: 19.00 uur
Einde: +/- 21.30 uur
Locatie: De Hall, Korenmolenlaan 4, Woerden

POVW – Diverse ontwikkelingen

POVW
Zoals bekend, is Zooom aangesloten bij het Platform Ondernemersverenigingen Woerden (“POVW”). Doel van het POVW is het bevorderen van de informatie-uitwisseling tussen de verschillende Woerdense Ondernemersverenigingen en het spreken met één mond richting de gemeente. Alle Ondernemersverenigingen uit Woerden zijn aangesloten. Het POVW overlegt door het jaar heen een aantal keer met de gemeente. Daarnaast is er een aantal werkgroepen waarin ambtenaren en POVW-leden spreken over uiteenlopende onderwerpen. Toine Hitzert, voorzitter van Zooom, is eveneens voorzitter van het POVW. Namens Zooom is ook Rina Mulder actief binnen het POVW.

Verkeersvisie 2030
Een van de thema’s waarmee het POVW de afgelopen maanden heel druk is geweest, is de Verkeersvisie 2030. Een thema waarover in de lokale media al veel is gezegd en geschreven. Voor een vrijwel volledig overzicht van alle ontwikkelingen, verwijzen wij kortheidshalve richting Woerden.tv. Link: https://woerden.tv/?s=verkeersvisie.

Actuele stand van zaken is dat de Gemeenteraad heeft besloten de Verkeersvisie vooralsnog niet te behandelen en/of aan te nemen. De wethouder heeft de opdracht gekregen om eerst met de verschillende participanten in gesprek te gaan. Het POVW gaat hier graag op in en hoopt samen met het College en de overige participanten alsnog te komen tot een ordentelijke Verkeersvisie. Ditmaal met een daadwerkelijke visie en toekomstbestendige oplossingen. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat recht wordt gedaan aan de input van de participanten.

Middelland
Een ander onderwerp dat nu speelt is het ontwikkelen van een visie voor Middelland. Meer specifiek gaat het dan om een visie om de leegstand op dit terrein te bestrijden. Het POVW heeft deelgenomen aan een aantal brainstorm sessies. Op deze manier heeft het POVW de gemeente (en de ingeschakelde onderzoekers) voorzien van input. Input om te komen tot een visiedocument. Spreekt voor zich dat het POVW ook hier de vinger aan de pols houdt.

Wat hebben we bereikt?
Het POVW wordt op dit moment betrokken bij allerlei onderwerpen. De gemeente ziet het POVW (ondanks het feit dat we het niet altijd met elkaar eens zijn) als een belangrijke sparringpartner]. Dit is een belangrijke stap voorwaarts. Zeker wanneer we het vergelijken met een aantal jaar geleden. Het overleg verliep destijds weinig gestructureerd en ook onderling was toen vaak niet duidelijk hoe de andere ondernemersverenigingen erover dachten. Met het POVW is de belangenbehartiging op een hoger niveau getild.

Kort en goed; het POVW staat als een huis en blijft zich inzetten voor de Woerdense ondernemers! Vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Schroom dan niet om contact op te nemen met het bestuur.