Een geheime tip voor succesvol ondernemen? Grappig, maar die bestaat niet als tip. Want dat succes komt uit je individuele zelf! En dat kan nogal een ontwikkeltraject zijn, in mijn geval heeft dat jaren geduurd.
Als je jong start ga je meestal uit van wat je kan. En dan maar hopen dat daar vraag naar is en zoeken waar die vraag zit.
Pas veel later kon en durfde ik mij vragen te stellen als: waarom zouden klanten eigenlijk voor mij kiezen? Waar en hoe onderscheid ik mij van de ‘rest’? Welke klanten wil ik eigenlijk en welke vooral NIET.
Vooral de ontdekking (en acceptatie) dat er heel veel klanten zijn die niet bij mij passen en ik niet bij hun was eigenlijk een hele opluchting; ik hoef het niet iedereen naar de zin te maken. Het gaf ook een veel grotere focus op wat ik wel wil bieden.
Dus wat rest er dan nog, ‘verkopen’? Niet nodig. Je product (of dienst) is vanzelfsprekend goed. Dus je hoeft alleen nog vertrouwen en enthousiasme van de klant om met jou te werken te “verkopen”. En die kun je alleen maar gratis weggeven. Ondernemen, simpel toch…
Met vriendelijke groet,
Arthur Dreissen Metaalkunstenaar
Arthur geeft het stokje door aan Ties Schilderwerken