Gonne-Marieke Kroon: Vooral nu online zichtbaar zijn/blijven

Mijn naam is Gonne-Marieke. Sinds de start van ZOOOM ben ik lid en ruim 11,5 jaar de trotse eigenaar van Uw Officemanager.NL. Ik zorg ervoor dat een ondernemer zich kan concentreren op de kerntaken van het bedrijf door werkzaamheden op het gebied van secretariaat, financiële administratie, eventmanagement en online marketing (geheel of gedeeltelijk) over te nemen.

Online marketing

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig om ondernemers weg wijs te maken op het gebied van online marketing. De betreffende ondernemers willen weten hoe en wat zij op social media moeten/kunnen doen.

Omdat het nu in deze rare tijd juist zo belangrijk is om online zichtbaar te zijn, wil ik jullie graag een drietal tips geven. Ik heb gekozen voor tips betreffende het platform Facebook. De redenen hiervoor zijn onder meer:

  • In 2019 is het aantal gebruikers gegroeid naar 10,4 miljoen in Nederland. Ter vergelijking: LinkedIn heeft 7,3 miljoen gebruikers in Nederland;
  • Facebook heeft vele mogelijkheden;
  • Facebook is makkelijk in gebruik;
  • In deze periode wordt Facebook nog meer gebruikt dan anders om bijvoorbeeld verveling tegen te gaan.
Tip 1

Mijn eerste tip is om een bedrijfspagina te openen op Facebook als je die nog niet hebt. Met een zakelijke pagina kan je veel meer dan met een persoonlijke pagina. Je kan bijvoorbeeld beter kijken wie je volgt, je kan advertenties maken, je kan berichten inplannen.  En nog veel meer.

Sommige mensen hebben zoveel volgers op hun persoonlijke profiel dat ze bang zijn dat zij die kwijt raken als ze een nieuwe bedrijfspagina aanmaken. Echter, dit hoeft niet zo te zijn. De volgers, vrienden en vriendschapsverzoeken van je persoonlijke profiel krijgen een melding dat jij een nieuwe pagina hebt aangemaakt. En de door jouw geselecteerde profielvolgers volgen automatisch de nieuwe pagina en niet langer je persoonlijke pagina. Via de volgende link, kan je zeer eenvoudig de persoonlijke pagina omzetten naar een bedrijfspagina. Let op, dit kan echter maar één keer. De link is: https://www.facebook.com/pages/create/migrate.

Tip 2

Als tweede tip wil ik je laten zien hoe je op een makkelijke manier volgers kan krijgen op je bedrijfspagina. Indien meerdere mensen een bericht leuk vinden, kan je bij het betreffende bericht klikken op het gegeven duimpje. Je ziet dan wie het bericht leuk vonden en je ziet ook meteen wie jou volgt en wie nog niet. De mensen die jou nog niet volgen, kan je nu zeer makkelijk uitnodigingen door op de uitnodigingsknop naast de betreffende naam te drukken. De kans is groot dat de mensen je gaan volgen aangezien ze niet voor niks het bericht al hebben geliked.

Tip 3

Mijn laatste tip voor deze keer betreft een tool van Facebook die nog niet veel ondernemers kennen. Ook deze tool is alleen te gebruiken bij een zakelijke pagina. Het gaat om het online inplannen van afspraken met jouw relaties.

Hiervoor ga je de zakelijke Facebook pagina en klik je met de linkermuisknop op de blauwe knop rechtsonder de banner. Je kiest voor de optie “Knop bewerken” en vervolgens kies je “Bewerken”. Je kan nu hier voor de optie “Bij je boeken” kiezen. Vervolgens leidt Facebook je door het proces heen, waarbij je keuzes kunt maken op welke dagen mensen kunnen boeken, hoelang de afspraken mogen duren, hoever van te voren er een afspraak geboekt mag worden en of je de afspraken wel of niet goed wilt keuren van te voren. Ook kies je in welke agenda de afspraken moeten worden gezet.

Als je nog nooit iets hebt gedaan op social media en als je niet weet wat je moet plaatsten, begin dan eenvoudig. Maak het jezelf niet te moeilijk. Schrijf over de dagelijkse praktijk, wat jij kan doen voor iemand, geef tips, deel een filmpje over jouw vakgebied. Ik raad je aan om in elk geval een tot twee keer per week op een vaste dag iets te plaatsen en dat dan later uit te breiden.

Kan ik je helpen?

Kom je er niet uit en wil je met mij eens brainstormen over wat je moet plaatsen of heb je andere vragen, neem dan contact met mij op via 06-41594806 of gonne-marieke@uwofficemanager.nl

Meer Facebook tips (en andere onderwerpen) en de mogelijkheid om in schrijven voor mijn wekelijkse nieuwsbrief vind je op mijn website https://www.uwofficemanager.nl/

Adri Fijters: “Reanimatiecursus een fantastisch nuttig geschenk”

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van ZOOOM hebben de leden tijdens het verjaardagsfeest in het RIE Theater een voucher uitgereikt gekregen. De voucher gaf recht op een reanimatiecursus door de Stichting Reanimatie Woerden.

Voor mij was het een hernieuwde kennismaking met reanimeren. Ik had in een eerdere werkkring een specifieke EHBO-en BHV-cursus met reanimatie voor de bedrijfstak bouw opgezet en deze cursus ook enkele keren gevolgd. Vanuit de daar opgedane kennis is twee avonden het minimum om enige kennis te verwerven. Om de vaardigheid echt onder de knie te krijgen is meer tijd nodig. Het is om die reden goed dat je elk jaar een mogelijkheid krijgt om de vaardigheid te oefenen.
Ik was heel blij met het dit cadeau, een cadeau met extra waarde omdat door het kunnen reanimeren levens worden gered.

Uiteraard heb ik me direct ingeschreven en op donderdag 23 januari was de eerste les. Het begon om half acht met kennismaken en koffie met een koekje, echt Nederlandse gezelligheid. Zo’n 12 ZOOOM’ers rond een tafel in afwachting wat ging komen. Na afloop van de tweede avond op 30 januari mocht ik mijn diploma in ontvangst nemen. De cursus is een aanrader. Heb je de kans voorbij laten gaan, ga die cursus doen!
Het waren gezellige leerzame avonden met collega ZOOOM-leden en twee kundige docenten.

Kiss of life en elkaar beter leren kennen

We hebben ruimschoots gelachen en plezier gemaakt met de ‘kiss of life’ en met de poppen. We hebben ook de ‘kiss of life’ leren gebruiken. We weten nu dat je die moet bevestigen op het slachtoffer en niet als masker op het eigen gezicht moet plaatsen. Ook weten we nu dat dit nuttige hulpstuk voor eenmalig gebruik is. Dat je het ding niet meer terug, strak opgevouwen, in het hoesje krijgt is dus helemaal niet erg. Verder natuurlijk het onvermijdelijk, vermakelijke, heel nuttige oefenen met de poppen. Oefenen op het geven van de compressie (vermoeiend hoor), het op gang houden van de circulatie en het beademen (ook nog best een hele kunst). Ook het oefenen met collega-leden was niet alleen leuk maar zeker ook heel nuttig. Niet alleen om de vaardigheid van het hulpverlenen op een hoger plan te brengen maar ook om elkaar beter te leren kennen.

De cursus vond plaats in de ‘Plint’ nabij het Tournoysveld. Een heel praktische plaats voor een dergelijke cursus. Immers op het toernooiveld vielen in vroegere dagen slachtoffers die hulp nodig hadden.

Slachtoffers die nog steeds op straat kunnen vallen, maar ook in de werkomgeving. Dan is een ingehuurde zzp’er die lid is van ZOOOM heel handig voor een opdrachtgever. Die kan de eigen BHV-organisatie ondersteunen met zijn kennis. Overigens was de ‘kiss of life’ ook al een reuze nuttig geschenk.

Suggestie
Suggestie zet de EHBO-app van het Rode Kruis op de smartphone. Als er dan wat gebeurt weet je meer dan niets. Suggestie voor het bestuur van ZOOOM; faciliteer dit soort evenementen vaker, het hoeft niet gratis. Want het is niet voor niks.

Blog ‘Druk druk druk’ door Saskia Vrickx

We hebben een druk leven: werk of een bedrijf, studie, kinderen, mantelzorg voor (groot)ouders, er is een nieuw boek dat je moet lezen en een film die je gezien moet hebben. En dan moet je ook nog tijd hebben voor je gezin, elkaar, je beste vriendinnen en sociale contacten. Dus even doorbijten, schouders eronder en kop op en gewoon doorgaan.

Veel mensen in onze maatschappij – en zeker in mijn praktijk – zijn oververmoeid, overbelast en hebben last van chronische stress.En dat geeft (orofaciale) klachten zoals kaakklachten, bruxisme, hoofdpijn en en nekschouderklachten.

Moeten
We ‘moeten’ van alles!  Dus hebben we een overvolle agenda. Je kunt nog zoveel taken in je agenda zetten… als mens heb je geen onbeperkte energie en concentratievermogen. Op een gegeven moment loopt je hoofd over. In iedere agenda moet tijd zijn voor slaap, rusten, beweging, ontspanning en zelfs lummelen. 

Hieronder handvatten van de fysio hoofdzaak om je te helpen aan een minder volle agenda en vooral een minder vol hoofd te krijgen! 

1 Goed is goed genoeg!
Dit is er eentje die ik zelf lastig vind. In mij schuilt een perfectionist. Maar moet alles nou perfect? Lukt dat? En hoeveel tijd energie en moeite is dat waard? Of is iets minder goed; dan bespaar ik mijzelf veel tijd en moeite. Ik probeer het tegenwoordig wel eens…En wat blijkt? Goed is vaak goed genoeg! 

2 Klaar is klaar!
Laten we eerlijk zijn; het is toch nooit klaar?! Er is altijd – maar dan ook echt altijd – nog wel wat te doen. Als je je dit realiseert, hoef je ‘klaar’ ook niet (meer) na te streven. Stel haalbare doelen op een dag. Sta stil bij wat je vandaag hebt bereikt. Morgen weer een dag. 

3 Moet ik dit nu doen?
Deze zin gebruik ik veel in de praktijk; het helpt je te bepalen of het echt ‘moet’. En prioriteit te geven aan zaken of taken. Iedere keer kun je de nadruk op een ander woord leggen. 

  • MOET ik dit nu doen? Moet het echt? En van wie dan? Van mijzelf of moet dit van een ander? Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik het niet doe? 
  • moet IK dit nu doen?  Ben ik de enige die dit kan doen, is dit mijn verantwoordelijkheid, is dit mijn taak, Kan ik hulp vragen? Samen doen? Of het iemand anders laten doen? Kun je het (tijdelijk) laten? 
  • moet ik DIT nu doen?
    heeft dit prioriteit, is dit belangrijk? En voor wie is dit belangrijk?
  • moet ik dit NU doen?
    Is dit urgent? Is dit het beste moment? Of kan het ook later? En kan je het efficiënt(er) inplannen? 
  • moet ik dit nu DOEN?
    Kan ik het? Kan iemand anders dit beter/sneller? En wat heb ik nodig om dit (goed) te doen (materiaal of situationeel)? 

Heb je bij één van deze zinnen een néé?! Bedenk je dan dat je beter iets anders kunt gaan doen. 

En even niks doen mag natuurlijk ook. Dat is juist goed. Neem dagelijks de tijd om te pauzeren, ontspannen, rusten en te niksen. Dan kun je de accu weer opladen. En wat blijkt? Na een moment van ontspanning werk je vaak beter en efficiënter! 

Ik ga daarom nu even lekker op de bank hangen met een kop koffie. Want dat moet.

Gezelligheid troef bij ZOOOM-kerstontbijt

Het ZOOOM-kerstontbijt is niet meer weg te denken als activiteit. Het is een mooie traditie geworden. Voor de tweede keer bij Plein 7. Ook dit jaar weer prima verzorgd! Lekker en gevarieerd ontbijt, vrolijk gezelschap en de gemaakte kerstpakketten maakten het weer succesvol.
We hebben afscheid genomen van penningmeester Rolando Montessori die de financiën van de vereniging de afgelopen jaren goed in de gaten heeft gehouden. Gelukkig blijft hij lid en hoefden we niet ver te zoeken voor zijn opvolger. Frank Suers, algemeen bestuurslid, wordt per 1 januari de penningmeester.

Proost op een succesvol, gezond en gelukkig 2020!

Lid Carla Dijkstra doet verslag van de masterclass met Bart van den Belt

Ruim 60 mensen waren op 26 november in het Evertshuis in Bodegraven aanwezig om de masterclass met Bart van den Belt van Zakelijk Succes Academie te volgen.
Onder andere Carla Dijkstra van Your Ultimate Life Design was aanwezig en zij doet verslag voor ons.

Beste ZOOOM’er,

Gisteravond ben ik naar de presentatie geweest van Bart van den Belt over “Groeien met je bedrijf”. Platform-Z en ZOOOM organiseerden deze avond in het Evertshuis te Bodegraven.

Uitspraken die Bart deed waren helder en soms confronterend en/of activerend. Hierbij een paar om ook jou te motiveren je bedrijf desgewenst te laten groeien.

  • Je creatieve vermogen bezit je, maar ondernemen kun je leren.
  • De beste ondernemers zijn de ondernemers die kunnen verkopen.
  • De snelste manier om meer vrije tijd te krijgen is om meer aandacht te besteden aan je ambassadeurs en fans, want zij promoten je bedrijf.
  • Jij als ondernemer bent de bottle neck van het bedrijf.
  • Wat makkelijk is om te doen, is ook makkelijk om niet te doen.
  • Je moet zelf een 8, of 9 zijn om je bedrijf ook een 9 te kunnen geven.
  • Omzet is de waarde van je bedrijf. Winst is de inrichting van je bedrijf.

De tip van gisteravond was om vandaag vijf ambassadeurs, klanten te bellen voor relatiebeheer. Ik ben vanmorgen begonnen en de derde heeft mij weer een opdracht gegeven. “Succes is voor de doeners”.

Gisteravond werden er twee boeken verloot en natuurlijk was ik de gelukkige.:). Ik heb “De online marketing machine” (wat elke ZZP’er moet weten over online marketing) geschreven door Bart van den Belt gekregen. Mochten hier mooie tips in staan dan zal ik deze met jullie delen.

Beste ZOOOM’ers, creëer waarde en tot ziens op 13 december en nogmaals bedankt voor het mede organiseren van de interessante avond. Informatie over Bart van den Belt en zijn bedrijf kun je vinden op www.zakelijksucces.nl.

Creatieve groet,

Carla
Your Ultimate Life Design

Uitbundig jubileumfeest toneel van Woerdens talent in RIE Theater

Op 8 november vierden we uitbundig ons 10-jarig bestaan in het bijzondere RIE Theater. De jubileumcommissie wilde de 75 aanwezige leden, oud-leden en relaties een onvergetelijke verjaardag bezorgen én laten zien dat zzp’ers midden in de samenleving staan. Het programma stond in het teken van Woerdens talent en hart voor élkaar.

Woerdense cultuur

Nadat voorzitter Els van Veen op de denkbeeldige rode knop had gedrukt, startte de serie van 10 acts van Woerdense bodem en nam mede-oprichtster en Eventmanager Marieke Dik de leiding van de avond over.

Wethouder Economische Zaken George Becht feliciteerde de vereniging, benadrukte het belang van het collectief en gaf aan blij te zijn met de samenwerking tussen de Gemeente en ZOOOM. Erik Thuis van Café Victoria dichtte speciaal voor het ZOOOM-jubileum ‘De 1-pitter door de bocht’ waarmee hij het bestaan van de zzp’er vergeleek met een coureur op een drukke snelweg. Mede-eigenaar van het RIE Theater Marcel Fokker heeft onder begeleiding van harpiste Petra Rosa enkele prachtige nummers gezongen. ‘Laat me m’n eigen gang maar gaan’ van Ramses Shaffy werd als feest der herkenning uit volle borst meegezongen. Kaaskoning Jos van Riet wist het publiek kostelijk te vermaken met zijn anekdotes en trakteerde de aanwezigen uiteraard op heerlijke stukjes kaas. Latindansers van Restaurant El Rey kregen de voeten van de zzp’ers goed van de vloer tijdens een speedcursus latin dansen.

Van eigen ZOOOM-bodem was het hilarische toneelstuk van Thérèse Hoppenbouwer, Marianne Checkley-De Munck en Jolanda van der Spiegel. Een groot succes, als ook de quiz van Marijn van Wijck en Marieke Dik. De avond werd muzikaal afgesloten met de Woerdense DJ Mirte Damen.

Cadeau aan de leden: Hart voor de zaak en hart voor elkaar

“Wie jarig is trakteert”, zo kondigde Els het cadeau aan de leden aan. In samenwerking met Stichting Reanimatie Woerden worden in 2020 2×2 cursusavonden ingepland voor ZOOOM. De data van de cursussen: 23 en 30 januari en 17 en 24 maart van 19.30 – 22.00 in de Plint in Woerden.

ZOOOM-leden kregen tijdens het feest een voucher en kunnen zich voor gratis deelname aanmelden voor optie 1 of 2 via voorzitter@zzpwoerden.nl.

Uitnodiging OKW Kennissessie – Ontbijt Cybercrime

Computer, Veiligheid, Hangslot, HackerOp dinsdag 19 november organiseert OKW in samenwerking met het POVW en de gemeente woerden een OKW Kennissessie. Ook ZOOOM-leden zijn uitgenodigd. Het onderwerp is Cybercrime.

Cybercrime is helaas voor ondernemers een toenemend probleem. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 mkb-bedrijven ermee te maken krijgt. De meest voorkomende vormen van cybercrime zijn ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting. De schade bij een cyberincident kan groot zijn. Denk alleen al aan de kosten voor herstel of vervanging van je website, programma’s of data, maar ook omzetverlies en reputatieschade.

Zorg dat je bedrijf geen slachtoffer wordt. Kom naar de gratis cybercrime training ‘Digitaal Veilig’, maak kennis met een hacker en leer wat je kunt doen om het risico op cybercrime te verkleinen.

Deze training wordt aangeboden door de gemeente Woerden, het platform Veilig Ondernemen, De veiligheidscoalitie Midden-Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

Programma

7.00 uur Inloop met ontbijt
7.15 uur Welkom door Burgemeester Victor Molkenboer
7.30 uur Training Cybersecurity be aware!
8.30 uur Afsluiting met koffie/thee en helpdesk studenten
9.00 uur Einde

Locatie

Deze kennissessie wordt gehouden in de raadzaal van ons nieuwe gemeentehuis, Blekerijlaan 14 in Woerden.

Aanmelden

Deze training is geheel kosteloos. Je kunt je tot 12 november aanmelden op info@povw.nl

Kosten/annulering

Deelname aan deze sessie is kosteloos. Wanneer je echter na aanmelding binnen 14 voor aanvang moet annuleren is OKW helaas genoodzaakt € 10,00 per persoon annuleringskosten in rekening te brengen.

Informatieavond ZOOOM en Gemeente Woerden raakte de ondernemer

Hoe maak je als ondernemer bespreekbaar dat de zaken financieel niet goed gaan? En welke ondersteuning kan de gemeente dan bieden bijvoorbeeld vanuit de BBZ-regeling? Dat was op 8 oktober onder meer onderwerp van gesprek tijdens de informatie- en gespreksavond met de Gemeente Woerden.

Wethouder George Becht van Economische Zaken deelde zijn ervaringen op het gebied van zijn zzp-schap en gaf aan waarom hij het als wethouder belangrijk vindt in contact te zijn met de leden van ZOOOM en andere zzp’ers. Gemeentelijk beleidsadviseur Jozien Horjus gaf een kijkje in de inkomens van de Nederlandse en Woerdense beroepsbevolking. Zij adviseert de gemeente op het gebied van armoedepreventie en -signalering. Abdellatif Harchaoui van Ferm Werk vertelde hoe de zzp’er kan worden gesteund vanuit de BBZ-regeling – bijstand voor zelfstandigen – en benadrukte op tijd aan de bel te trekken, voor jezelf en voor anderen.
Accountmanager Ondernemers Titia van der Maas was ook namens de gemeente aanwezig. Zij heeft met een aantal leden al afgesproken om hen binnenkort op te zoeken.

Kwetsbaarheid en kracht

Het openhartige verhaal van Harm van der Werf over kwetsbaarheid als zzp’er raakte de aanwezigen! Uit eigen ervaring gaf hij ons duidelijke tips hoe alert te zijn op gedragsverandering bij mensen waarbij het ogenschijnlijk goed gaat…maar daarentegen in een diep dal zitten.

“Het was een erg interessante en leuke avond: dank!”

“Dank je wel voor de mooie avond gisteren. Vooral de gesprekken onderling en de stellingen aan het eind van de presentaties hebben mij weer aan het reflecteren gebracht over mijn ondernemerschap. Leuk, erg inspirerend.”

“Dank je wel dat ik gisteren als gast aanwezig mocht zijn op jullie bijeenkomst! Erg interessant en een onderwerp waar niemand mee te maken wil hebben, maar wel kan krijgen. Daarom heel goed zo`n informatieve avond.”