Blog

Jolanda van der Spiegel geeft het stokje door…

Een eigen bedrijf opzetten = voor mij netwerken en snel communiceren

Precies 18 jaar geleden (oktober 2004) bedacht ik mij dat het tijd zou zijn voor een eigen bedrijf. Na 18 jaar in loondienst was het gewoon tijd om m’n eigen boontjes te gaan doppen.

Het begin

Op 1 januari 2005 heb ik mijzelf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, alleen ik wist nog niet precies wat ik wilde doen. Ik had ruime ervaring in marketing en sales, dus dat was wellicht een mooie combinatie. Het was een jaar lang zoeken. Het kwartje viel echter pas op 6 februari 2006. Dat was ongeveer de verdrietigste dag van mijn leven. Op die dag gingen mijn broer en ik mijn vader, die was gediagnostiseerd met dementie, wegbrengen naar het verpleeghuis in Woerden. We kwamen daar aan en na een kort entreegesprek liepen we naar zijn kamer die hij met 2 andere mannen moest delen. Dat was nog normaal in die tijd. (Nu heeft iedereen een eigen plekje in het verpleeghuis.)

De zorgmedewerker wees hem het middelste bed aan. Mijn vader keek rond in deze ziekenhuis-achtige omgeving en sprak voor mij de legendarische woorden: “maar dit is niet thuis…”. Hij haalde uit zijn achterzak zijn portemonnee, en vond daarin een OV strippenkaart en zei toen: “als ik het hier niet meer leuk vind, dan ga ik naar huis”. De woorden sneden door mijn ziel, want hij had gelijk. De verpleeghuis-omgeving zag er zeker niet huiselijk uit, daar kon wel iets aan gedaan worden. Nadat mijn vader rustig was geworden hebben mijn broer en ik hem achtergelaten, maar we waren beiden behoorlijk aangedaan. Ondanks de verdrietige situatie was er bij mij wel een kwartje gevallen; de zorg huiselijker maken, dat zou ik kunnen gaan doen, bedrijfsmatig. Ik had tenslotte vanaf 1991 af in de projectinrichting gewerkt en een groot netwerk gecreëerd.

Ja, daar ben ik dus ingestapt. Ik heb veel gesprekken gehad met fabrikanten die mijn missie konden waarderen. Met vallen en opstaan heb ik nu dus al geruime tijd een groothandel in brandvertragende interieur-stoffen voor de sectoren zorg, hotels en vakantieparken. En het gaat mij goed, daarom kan ik wel enkele tips delen die bij mij zorgen voor een continue stroom van orders.

Twee tips voor de (beginnende) ondernemer

Als je uitgedokterd hebt waar je goed in bent, ga dan in iedere geval proberen dat zo kort en bondig mogelijk voor jezelf opschrijven. Vandaar uit maak je je plan en praat er over met mede zzp-ers.

1. Netwerken

Word lid van een ZZP-vereniging, ikzelf heb mede met Marieke Dik en Niels Baars ZOOOM opgezet in 2009 en dat was het begin van veel netwerkactiviteiten. Samenwerken met je ZZP-collega’s is erg leuk en geeft voor alle partijen veel voldoening. Naast ZOOOM heb ik ook de Open Coffee en het netwerkontbijt O2GH mede vorm gegeven. Momenteel ben ik bestuurslid van de BVP, branchevereniging projectinrichting. Netwerken zorgt voor klanten, dus voor omzet!

2. Communicatie

Eén van mijn speerpunten is snel communiceren: het antwoord op een telefoontje van een klant mag niet lang op zich laten wachten. Ik raad iedereen aan om te zorgen voor snelle communicatie, want de klant heeft veel mogelijkheden en zodra jij laat zien dat je snel bent, geeft je dat een plusje in het hoofd van je (potentiële) afnemer. Mij heeft het in ieder geval geen windeieren gelegd.

Stokje doorgeven

Ik geef het stokje graag door aan Daniëlle Pels, marketing deskundige. Ook marketing is een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering, Daniëlle is zeker in staat jullie daarover enige houvast te geven.

Jolanda van der Spiegel
https://thecollections.nl/

logo the collections

Ties Ratsma geeft het stokje door…

Afgelopen maand kreeg ik vereerd een stokje toegegooid van Arthur met de vraag of ik antwoord kon geven op 1 van de 3 vragen.

Ik zat die vragen eens te bekijken en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik er maar op 1 echt een serieus antwoord kan geven, want de vraag: Geef een omschrijving van je werkzaamheden voor dummies is eigenlijk overbodig als je een schildersbedrijf hebt, hahaha.

Een geheime tip voor succesvol ondernemen had Arthur al gedaan en ik heb eigenlijk geen geheimen.

Dus blijft over: vertel een succesverhaal van het afgelopen jaar. Elk schilderwerk dat ik mag uitvoeren is uiteindelijk een succesverhaal, want ik ga pas weg als de klant helemaal tevreden is.
Wel is het onwijs leuk als je een aanvraag krijgt doorgespeeld van een collega omdat deze het werk toch niet aandurft en in jou wel het vertrouwen ziet.
Zo was er een tijdje geleden iemand uit Leiden die een speciale schildertechniek op alle wanden en plafonds wilde, maar niemand durfde het aan. Ik denk dan alleen maar: dat gaan we doen! Het eindresultaat was prachtig en de klant was dik tevreden.

En zo kan ik nog wel een aantal speciale schilderwerken opnoemen (behangwerk hotels/zorginstellingen en schilderwerk van diverse zwembaden enz.) waar ik best trots op ben en die mede mogelijk zijn gemaakt door de contacten die ik via ZOOOM heb opgedaan.

Daarom geef ik het stokje dan ook graag door aan Jolanda van der Spiegel want ik weet zeker dat zij onze nieuwe jonge ondernemers een paar goeie tips mee kan geven.

Ties Ratsma
TIES schilderwerken

logo ties schilderwerken

Verslag van de BBQ

Op 26 augustus was de jaarlijkse ZOOOM netwerkBBQ. Dit keer weer bij de Hall en georganiseerd door Dave Oorschot (architect). We hadden perfect weer om weer lekker buiten te zitten.

Na het eerste drankje was het tijd voor een rondje pitchen. Deze info was nodig voor een ontzettend leuk kennismakingsspel. Dave verraste ons compleet met zijn spel met ‘artificial intelligence kunst’. Dave had van iedere aanwezige een kunstwerk laten genereren door een AI bot met de kernwoorden van zijn of haar bedrijf en de uitdaging was om te raden welk kunstwerk bij wie hoorde. Sommige waren heel duidelijk en sommige heel vaag, maar stuk voor stuk waren het kunstwerken en iedereen wilde zijn of haar kunstwerk graag mee naar huis nemen.

Dave maakte de kunstwerken met Discord, een gamers platform en dan de Midjourney app. Je hebt er al meer varianten van. Het is niet echt makkelijk en het genereren duurt lang, maar het resultaat is verbluffend.

Daarna konden we genieten voor een heerlijke sitdown BBQ en toen het wat frisser werd sloten we binnen af met een drankje.

Marleen Strien

Even voorstellen: Joyce Hoogerwerf

Wie ben je en wat doe je?

Hoi!

Mijn naam is Joyce Hoogerwerf en ik ben eigenaresse van Skin Power. Als huidtherapeut behandel ik de zieke en aangedane huid. Je kunt hierbij denken aan acne, pigmentvlekken, huidveroudering of huidafwijkingen. Daarnaast is iedereen welkom voor een passend advies om zijn/haar huid gezond te houden!

Wat is je grootste worsteling?

Mijn grootste worsteling is voldoende tijd besteden aan content maken om zichtbaar te zijn (social media/blogs/website bijhouden etc.).

joyce hoogerwerf skin power

Waar ben je het meest trots op?

Op de groei die ik de afgelopen jaren heb mogen maken. Ik ben nu 4 jaar ondernemer en tijdens mijn studie aan huis gestart. Inmiddels huur ik een ruimte in Woerden en kan ik steeds meer apparatuur aanschaffen om cliënten nog beter te kunnen helpen.

Wat is je beste investering?

Skin Pen microneedling en de Observ 😀 Wat je hier mee kan? Daar vertel ik jullie graag meer over.

Wat verwacht je van ZOOOM?

Andere ondernemers van Woerden te leren kennen en van elkaar te kunnen leren. Ik heb gehoord dat er ook toffe workshops worden georganiseerd dus hier sluit ik graag bij aan!

Meer weten?

skin-power.nl

Arthur Dreissen geeft het stokje door…

Een geheime tip voor succesvol ondernemen? Grappig, maar die bestaat niet als tip. Want dat succes komt uit je individuele zelf! En dat kan nogal een ontwikkeltraject zijn, in mijn geval heeft dat jaren geduurd.

Als je jong start ga je meestal uit van wat je kan. En dan maar hopen dat daar vraag naar is en zoeken waar die vraag zit.
Pas veel later kon en durfde ik mij vragen te stellen als: waarom zouden klanten eigenlijk voor mij kiezen? Waar en hoe onderscheid ik mij van de ‘rest’? Welke klanten wil ik eigenlijk en welke vooral NIET.

Vooral de ontdekking (en acceptatie) dat er heel veel klanten zijn die niet bij mij passen en ik niet bij hun was eigenlijk een hele opluchting; ik hoef het niet iedereen naar de zin te maken. Het gaf ook een veel grotere focus op wat ik wel wil bieden.

Dus wat rest er dan nog, ‘verkopen’? Niet nodig. Je product (of dienst) is vanzelfsprekend goed. Dus je hoeft alleen nog vertrouwen en enthousiasme van de klant om met jou te werken te “verkopen”. En die kun je alleen maar gratis weggeven. Ondernemen, simpel toch…

Met vriendelijke groet,

 Arthur Dreissen Metaalkunstenaar

Arthur geeft het stokje door aan Ties Schilderwerken

Even voorstellen: Anja Gerritsen

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Anja Gerritsen, heb een eigen bedrijf als bedrijfsmaatschappelijk werker. Ik werk op dit moment voor de gevangenissen in Rotterdam en het RIVM.

Wat is je grootste worsteling?

Ik werk ook nog in loondienst voor de politie, als leidinggevende van de bedrijfsmaatschappelijk werkers. Worsteling is blijf ik dit doen, hoeveel uren, en hoeveel uur werk ik voor mezelf.

anja gerritsen

Waar ben je het meest trots op?

Hoe ik mijn vak uitoefen. Wat ik voor BMW-ers politie organiseer.

Wat is je beste investering?

Opleiding MWD

Wat verwacht je van ZOOOM?

Netwerk en gezelligheid

Meer weten?

www.coachingwoerden.nl

Verslag van de ‘Powershoot’

Op 24 mei werden de ZOOOM leden en de introducees hartelijk ontvangen, in de studio van Harald Lakerveld, met een lekker bakkie koffie of thee. De sfeer voor de workshop zat er meteen goed in. We begonnen de bijeenkomst met een kort voorstelrondje. Vervolgens vertelde Harald enthousiast over hoe je mooie foto’s kan maken en de mogelijkheden van de app Snapseed. Dat is een gratis app die heel intuïtief werkt en waarmee je je opnamen een boost kan geven. Vergelijkbaar met Photoshop, maar dan heel toegankelijk en met veel mogelijkheden.

Stapsgewijs werden we uitgenodigd om de werking van alle tools uit te proberen voor het beste resultaat. De minuten vlogen voorbij en was het tijd voor een hapje, drankje, praatje en fotobewerking. Helaas, was niet iedereen in de gelegenheid om los te gaan bij de mini powershoot met een theepot als model om daarna de eigen gemaakte foto’s te bewerken. Met als resultaat: heel veel verschillende theepotten.

Kortom, Snapseed is een mooie, geschikte en gemakkelijke app met veel mogelijkheden.

Ben je niet bij de workshop geweest of wil je je kennis opfrissen? De app bevat zelfs een handleiding. Klik op de 3 puntjes rechtsboven om de handleiding te openen.

Veel plezier bij het bewerken van jouw foto’s!

Linda de Jager

www.dejagervitaliteit.nl

Verslag van de “Betrokken Borrel”

Na een periode van online borrels was op 20 april weer een live borrel georganiseerd. Marieke Dik trad samen met Ine van Leeuwen op als organisator en gastvrouw. Waarvoor alom lof en dank.

De borrel had, zoals een goede borrel betaamd, geen strak geregisseerd programma maar bood volop ruimte om bij te praten met onze collega-ondernemers. Ook hebben we kennis gemaakt met Henk Barends. Henk is al langer zelfstandig ondernemer, en sinds kort lid van ZOOOM. Nieuwsgierig naar zijn bedrijf, kijk op de website, google, bel of…

Het thema van de bijeenkomst was “Betrokken Borrel”. Natuurlijk niet om meer betrokkenheid met ons glas te promoten, maar omdat wij als ondernemers betrokken zijn bij onze omgeving. Diverse leden beklommen de zeepkist om van daaraf een goed doel te promoten. Heel mooi om te zien dat er naast hard werken voor ons eigen bedrijf altijd wel een gaatje overblijft om onszelf ook maatschappelijk betrokken in te zetten. De zeepkist was overigens voor deze gelegenheid weer van zolder gehaald. Oudere leden kennen hem nog wel. Het is een handzame kist, die al meer dan 10 jaar fungeert als podium bij onze vereniging.
Tot slot, wat kun je meer schrijven over een borrel? Het beste is toch om het een keer mee te maken. Hou de agenda in de gaten, en graag tot binnenkort.

Met vriendelijke groet,

Eric Reijm

www.reijmbrandpreventie.nl
www.linkedin.com/in/eric-reijm