Een eigen bedrijf opzetten = voor mij netwerken en snel communiceren
Precies 18 jaar geleden (oktober 2004) bedacht ik mij dat het tijd zou zijn voor een eigen bedrijf. Na 18 jaar in loondienst was het gewoon tijd om m’n eigen boontjes te gaan doppen.
Het begin
Op 1 januari 2005 heb ik mijzelf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, alleen ik wist nog niet precies wat ik wilde doen. Ik had ruime ervaring in marketing en sales, dus dat was wellicht een mooie combinatie. Het was een jaar lang zoeken. Het kwartje viel echter pas op 6 februari 2006. Dat was ongeveer de verdrietigste dag van mijn leven. Op die dag gingen mijn broer en ik mijn vader, die was gediagnostiseerd met dementie, wegbrengen naar het verpleeghuis in Woerden. We kwamen daar aan en na een kort entreegesprek liepen we naar zijn kamer die hij met 2 andere mannen moest delen. Dat was nog normaal in die tijd. (Nu heeft iedereen een eigen plekje in het verpleeghuis.)
De zorgmedewerker wees hem het middelste bed aan. Mijn vader keek rond in deze ziekenhuis-achtige omgeving en sprak voor mij de legendarische woorden: “maar dit is niet thuis…”. Hij haalde uit zijn achterzak zijn portemonnee, en vond daarin een OV strippenkaart en zei toen: “als ik het hier niet meer leuk vind, dan ga ik naar huis”. De woorden sneden door mijn ziel, want hij had gelijk. De verpleeghuis-omgeving zag er zeker niet huiselijk uit, daar kon wel iets aan gedaan worden. Nadat mijn vader rustig was geworden hebben mijn broer en ik hem achtergelaten, maar we waren beiden behoorlijk aangedaan. Ondanks de verdrietige situatie was er bij mij wel een kwartje gevallen; de zorg huiselijker maken, dat zou ik kunnen gaan doen, bedrijfsmatig. Ik had tenslotte vanaf 1991 af in de projectinrichting gewerkt en een groot netwerk gecreëerd.
Ja, daar ben ik dus ingestapt. Ik heb veel gesprekken gehad met fabrikanten die mijn missie konden waarderen. Met vallen en opstaan heb ik nu dus al geruime tijd een groothandel in brandvertragende interieur-stoffen voor de sectoren zorg, hotels en vakantieparken. En het gaat mij goed, daarom kan ik wel enkele tips delen die bij mij zorgen voor een continue stroom van orders.
Twee tips voor de (beginnende) ondernemer
Als je uitgedokterd hebt waar je goed in bent, ga dan in iedere geval proberen dat zo kort en bondig mogelijk voor jezelf opschrijven. Vandaar uit maak je je plan en praat er over met mede zzp-ers.
1. Netwerken
Word lid van een ZZP-vereniging, ikzelf heb mede met Marieke Dik en Niels Baars ZOOOM opgezet in 2009 en dat was het begin van veel netwerkactiviteiten. Samenwerken met je ZZP-collega’s is erg leuk en geeft voor alle partijen veel voldoening. Naast ZOOOM heb ik ook de Open Coffee en het netwerkontbijt O2GH mede vorm gegeven. Momenteel ben ik bestuurslid van de BVP, branchevereniging projectinrichting. Netwerken zorgt voor klanten, dus voor omzet!
2. Communicatie
Eén van mijn speerpunten is snel communiceren: het antwoord op een telefoontje van een klant mag niet lang op zich laten wachten. Ik raad iedereen aan om te zorgen voor snelle communicatie, want de klant heeft veel mogelijkheden en zodra jij laat zien dat je snel bent, geeft je dat een plusje in het hoofd van je (potentiële) afnemer. Mij heeft het in ieder geval geen windeieren gelegd.
Stokje doorgeven
Ik geef het stokje graag door aan Daniëlle Pels, marketing deskundige. Ook marketing is een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering, Daniëlle is zeker in staat jullie daarover enige houvast te geven.
Jolanda van der Spiegel
https://thecollections.nl/