Saskia Vrickx blogt over zichtbaar worden als startende ondernemer

Saskia Vrickx is als startende ondernemer zeer actief. Zij deelt graag met ons hoe zij werkt aan zichtbaarheid van haar bedrijf.

Afgelopen Valentijsdag ben ik gestart met ‘fysio de hoofdzaak’ – praktijk voor orofaciale fysiotherapie. Als startende ondernemer word je overspoeld met goede adviezen en tips over je PR. En dat is niet vreemd. Immers zichtbaar zijn, gezien en opgemerkt worden is essentieel voor de groei van je bedrijf – en in mijn geval praktijk.

Denk aan Facebook en LinkedIn. Ook is het uitermate belangrijk om op Instagram te zitten en tweeten is natuurlijk ook onmisbaar als je de experts moet geloven. Verder moet je bloggen, maar nog beter is vloggen. En voordat je het weet ben je eigenlijk meer bezig met (sociale) media en PR dan met je klanten, cliënten of patiënten.

Hoe dan wel?

Als eerste mijn belangrijkste tips op basis van eigen ervaringen als startende ondernemer en als bestuurslid PR en Communicatie voor het NVOF

Laat je niet gek maken door lijstjes – dus ook niet door het lijstje hieronder. Ook de mening van anderen mag je gerust negeren. Doe wat bij jou – en jouw bedrijf – past. En doe het op jouw eigen tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
En tot slot een hele belangrijke; laat je perfectionisme los! Soms moet je ook iets (durven) uitproberen. ‘Fouten’ maken mag! Daarmee groei je als mens én als ondernemer.

De tips en trucs op een rijtje
  • Folders met informatie over jou, jouw bedrijf en/of je product of dienst. Ja, er zijn nog steeds mensen die iets van papier willen (na)lezen;
  • Een duidelijke en unieke website; waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf is en wat je doet. Vertel jouw verhaal en maak duidelijk waarom de jouw klant/cliënt/patiënt bij jou moet zijn;
  • Gebruik de social media kanalen van jouw doelgroep én die bij jou passen;
  • Ga bloggen en/of vloggen;
    Geef informatie of wijzigingen in jouw bedrijf. Maar geef ook tips en informatie waar jouw klant/cliënt/patiënt iets aan heeft.
  • Planning en strategie;
    Wat doe je? Wanneer doe je het? En wat wil je daar eigenlijk mee bereiken? Heb je geen strategie dan is het gevaar dat je maar wat ad-hoc gaat aanrommelen. Dat mag natuurlijk. Maar daarmee gaat wel een deel van je inspanningen verloren. Vind je het lastig? Raadpleeg gerust iemand die er meer van weet. 
  • Netwerken;
    Vakinhoudelijk – Je wilt natuurlijk veel kennis van zaken, up-to-date blijven en leren van je peers.
    Lokaal of regionaal – als ondernemer ben je niet alleen inhoudelijk expert. Je moet ook een onderneming runnen. Onthou dat je niet overal (even) goed ik kunt en hoeft te zijn. Er zijn specialisten op ieder vakgebied; maak hier gebruik van. Bij voorkeur via een netwerk in jouw regio. Dat is niet alleen heel makkelijk maar ook nog eens heel gezellig.
    Samenwerken
    Neem contact op met collega’s en aanverwante bedrijven of verwijzers. Ga persoonlijk kennis maken zodat je weet met wie je te maken hebt en weet welke specialiteiten de ander heeft en hoe je elkaar kunt versterken.
  • Persberichten regionaal en/of artikelen in vakbladen
  • Wordt spreker op events
  • Lever kwaliteit; niets is zo effectief als mond-tot-mond reclame.
Oja, je zou het bijna vergeten…

Een doodgewoon naambordje werkt ook om zichtbaar te zijn! Check geregeld. Ik heb sinds vandaag een pracht van een raamschildering. Dorette heel erg bedankt, ik ben er ontzettend blij mee.

Meer weten?

Kijk eens op:  www.fysio-de-hoofdzaak.nl

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.