Nieuw btw-nummer per 1-1-2020: wat gaat er veranderen

Belastingdienst, BoeteNieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken: dit gaat er veranderen

Eenmanszaken krijgen een nieuw btw-nummer van de Belastingdienst. Het nieuwe btw-identificatienummer is vanaf 1 januari 2020 niet meer gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN).  Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten.

Btw-nummer eenmanszaken
  • Zzp’ers zijn verplicht hun btw-nummer te vermelden op facturen.
  • Zelfstandigen met een webwinkel moeten dit nummer ook op hun website vermelden.
Burgerservicenummer

Het burgerservicenummer is een vertrouwelijk, uniek persoonsnummer bedoeld voor privécommunicatie tussen burgers en overheid. Bij zzp’ers is dit BSN via hun huidige btw-nummer openbaar toegankelijk. Iedereen kan via je webshop of facturen jouw persoonlijke BSN achterhalen en daar is al jaren weerstand tegen.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legde de Belastingdienst in december 2018 een verbod op voor het verwerken van het BSN in het btw-identificatienummer. Dit is volgens de AP namelijk in strijd met de nieuwe privacywet AVG, die sinds 2018 van kracht is.

De AP oordeelde dat er een ander systeem moet komen en verplichtte de Belastingdienst voor 1 januari 2020 met een alternatief te komen. Dat alternatief is nu door staatssecretaris Snel van Financiën in werking gesteld. Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor het eind van dit jaar een ander btw-nummer toegewezen.

Dit nieuwe btw-identificatienummer moet vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt op je facturen, webshop of website en bij alle transacties op basis van EU-regelgeving en handelsverkeer binnen de EU. Denk er dus aan om dit aan het eind van het jaar aan te passen in je administratie.

Let op: tijdelijk twee btw-nummers

Een belangrijk aandachtspunt is dat je bij de communicatie met de Belastingdienst voorlopig nog je oude btw-nummer blijft gebruiken, óók na 1 januari 2020. Dit komt doordat nog niet alle ict-systemen van de Belastingdienst op tijd zijn ingericht.

De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren. Maar je hebt dus tijdelijk twee verschillende btw-nummers:

  • Het nieuwe btw-nummer gebruik je extern op facturen, webshop of website en bij contacten met klanten en leveranciers.
  • Het oude btw-nummer gebruik je bij de communicatie met de Belastingdienst.
Btw-nummer op websites en webwinkels

Het nieuwe btw-nummer gaat dus in vanaf 2020, maar zelfstandigen met een webwinkel mogen van de AP nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op hun website.

Officieel zijn zzp’ers op basis van wettelijke regels nog verplicht dit nummer op hun website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier volgens de AP nog wel toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dat oplevert.

Overgangsperiode

Eigenlijk is 2019 in dat opzicht een soort overgangsjaar. Je kunt nu dus al wel je btw-nummer van je website of webwinkel halen, maar je moet dit jaar het btw-nummer nog wel op je facturen vermelden.

Bron: Ikgastarten.nl, Belastingdienst.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *