Saskia Vrickx blogt over zichtbaar worden als startende ondernemer

Saskia Vrickx is als startende ondernemer zeer actief. Zij deelt graag met ons hoe zij werkt aan zichtbaarheid van haar bedrijf.

Afgelopen Valentijsdag ben ik gestart met ‘fysio de hoofdzaak’ – praktijk voor orofaciale fysiotherapie. Als startende ondernemer word je overspoeld met goede adviezen en tips over je PR. En dat is niet vreemd. Immers zichtbaar zijn, gezien en opgemerkt worden is essentieel voor de groei van je bedrijf – en in mijn geval praktijk.

Denk aan Facebook en LinkedIn. Ook is het uitermate belangrijk om op Instagram te zitten en tweeten is natuurlijk ook onmisbaar als je de experts moet geloven. Verder moet je bloggen, maar nog beter is vloggen. En voordat je het weet ben je eigenlijk meer bezig met (sociale) media en PR dan met je klanten, cliënten of patiënten.

Hoe dan wel?

Als eerste mijn belangrijkste tips op basis van eigen ervaringen als startende ondernemer en als bestuurslid PR en Communicatie voor het NVOF

Laat je niet gek maken door lijstjes – dus ook niet door het lijstje hieronder. Ook de mening van anderen mag je gerust negeren. Doe wat bij jou – en jouw bedrijf – past. En doe het op jouw eigen tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.
En tot slot een hele belangrijke; laat je perfectionisme los! Soms moet je ook iets (durven) uitproberen. ‘Fouten’ maken mag! Daarmee groei je als mens én als ondernemer.

De tips en trucs op een rijtje
  • Folders met informatie over jou, jouw bedrijf en/of je product of dienst. Ja, er zijn nog steeds mensen die iets van papier willen (na)lezen;
  • Een duidelijke en unieke website; waarin je duidelijk maakt wat jouw bedrijf is en wat je doet. Vertel jouw verhaal en maak duidelijk waarom de jouw klant/cliënt/patiënt bij jou moet zijn;
  • Gebruik de social media kanalen van jouw doelgroep én die bij jou passen;
  • Ga bloggen en/of vloggen;
    Geef informatie of wijzigingen in jouw bedrijf. Maar geef ook tips en informatie waar jouw klant/cliënt/patiënt iets aan heeft.
  • Planning en strategie;
    Wat doe je? Wanneer doe je het? En wat wil je daar eigenlijk mee bereiken? Heb je geen strategie dan is het gevaar dat je maar wat ad-hoc gaat aanrommelen. Dat mag natuurlijk. Maar daarmee gaat wel een deel van je inspanningen verloren. Vind je het lastig? Raadpleeg gerust iemand die er meer van weet. 
  • Netwerken;
    Vakinhoudelijk – Je wilt natuurlijk veel kennis van zaken, up-to-date blijven en leren van je peers.
    Lokaal of regionaal – als ondernemer ben je niet alleen inhoudelijk expert. Je moet ook een onderneming runnen. Onthou dat je niet overal (even) goed ik kunt en hoeft te zijn. Er zijn specialisten op ieder vakgebied; maak hier gebruik van. Bij voorkeur via een netwerk in jouw regio. Dat is niet alleen heel makkelijk maar ook nog eens heel gezellig.
    Samenwerken
    Neem contact op met collega’s en aanverwante bedrijven of verwijzers. Ga persoonlijk kennis maken zodat je weet met wie je te maken hebt en weet welke specialiteiten de ander heeft en hoe je elkaar kunt versterken.
  • Persberichten regionaal en/of artikelen in vakbladen
  • Wordt spreker op events
  • Lever kwaliteit; niets is zo effectief als mond-tot-mond reclame.
Oja, je zou het bijna vergeten…

Een doodgewoon naambordje werkt ook om zichtbaar te zijn! Check geregeld. Ik heb sinds vandaag een pracht van een raamschildering. Dorette heel erg bedankt, ik ben er ontzettend blij mee.

Meer weten?

Kijk eens op:  www.fysio-de-hoofdzaak.nl

Nieuw btw-nummer per 1-1-2020: wat gaat er veranderen

Belastingdienst, BoeteNieuw btw-nummer in 2020 voor eenmanszaken: dit gaat er veranderen

Eenmanszaken krijgen een nieuw btw-nummer van de Belastingdienst. Het nieuwe btw-identificatienummer is vanaf 1 januari 2020 niet meer gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN).  Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten.

Btw-nummer eenmanszaken
  • Zzp’ers zijn verplicht hun btw-nummer te vermelden op facturen.
  • Zelfstandigen met een webwinkel moeten dit nummer ook op hun website vermelden.
Burgerservicenummer

Het burgerservicenummer is een vertrouwelijk, uniek persoonsnummer bedoeld voor privécommunicatie tussen burgers en overheid. Bij zzp’ers is dit BSN via hun huidige btw-nummer openbaar toegankelijk. Iedereen kan via je webshop of facturen jouw persoonlijke BSN achterhalen en daar is al jaren weerstand tegen.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legde de Belastingdienst in december 2018 een verbod op voor het verwerken van het BSN in het btw-identificatienummer. Dit is volgens de AP namelijk in strijd met de nieuwe privacywet AVG, die sinds 2018 van kracht is.

De AP oordeelde dat er een ander systeem moet komen en verplichtte de Belastingdienst voor 1 januari 2020 met een alternatief te komen. Dat alternatief is nu door staatssecretaris Snel van Financiën in werking gesteld. Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor het eind van dit jaar een ander btw-nummer toegewezen.

Dit nieuwe btw-identificatienummer moet vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt op je facturen, webshop of website en bij alle transacties op basis van EU-regelgeving en handelsverkeer binnen de EU. Denk er dus aan om dit aan het eind van het jaar aan te passen in je administratie.

Let op: tijdelijk twee btw-nummers

Een belangrijk aandachtspunt is dat je bij de communicatie met de Belastingdienst voorlopig nog je oude btw-nummer blijft gebruiken, óók na 1 januari 2020. Dit komt doordat nog niet alle ict-systemen van de Belastingdienst op tijd zijn ingericht.

De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren. Maar je hebt dus tijdelijk twee verschillende btw-nummers:

  • Het nieuwe btw-nummer gebruik je extern op facturen, webshop of website en bij contacten met klanten en leveranciers.
  • Het oude btw-nummer gebruik je bij de communicatie met de Belastingdienst.
Btw-nummer op websites en webwinkels

Het nieuwe btw-nummer gaat dus in vanaf 2020, maar zelfstandigen met een webwinkel mogen van de AP nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op hun website.

Officieel zijn zzp’ers op basis van wettelijke regels nog verplicht dit nummer op hun website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier volgens de AP nog wel toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dat oplevert.

Overgangsperiode

Eigenlijk is 2019 in dat opzicht een soort overgangsjaar. Je kunt nu dus al wel je btw-nummer van je website of webwinkel halen, maar je moet dit jaar het btw-nummer nog wel op je facturen vermelden.

Bron: Ikgastarten.nl, Belastingdienst.nl

Nieuw lid Saskia Vrickx stelt zich voor

Ik ben Saskia Vrickx van fysio de hoofdzaak – Woerden. Aangenaam kennis te maken!

Wie ben ik?

In een vorig leven ben ik opgeleid en werkzaam geweest als Facilitair Manager. Ook dit is een functie waarin zorg voor mensen centraal staat. Echter, hierin miste ik het contact met de mensen aan wie de zorg geleverd moet worden. Ik ben opnieuw gaan studeren. In 2009 Fysiotherapie afgerond en daarna volgde vrij snel de specialisatie in orofaciaal fysiotherapie.

Het hoofd

Het hoofd vind ik het allermooiste domein binnen de fysiotherapie. In het hoofd zit je persoonlijkheid, je gedachten en al je zintuigen. Functioneert dit niet of niet goed dan belemmert dit je enorm in je dagelijks leven. Verder is je gezicht het venster naar de buitenwereld; hiermee communiceer je en maak je contact met de mensen om je heen. Ik vind het heel waardevol om mensen, in dit belangrijke gebied van het lichaam, te kunnen begeleiden bij herstel.

De hoofdzaak

Na ruim tien jaar als werknemer bij een grote praktijk te hebben gewerkt, ben ik afgelopen Valentijdsdag gestart met een eigen praktijk ‘fysio de hoofdzaak’ om mij – met heel mijn hoofd en hart – op orofaciale fysiotherapie te richten.

Naast mijn taken als fysiotherapeut doe ik er graag iets bij met mijn hoofd:

  • Kwaliteit van denken en handelen is essentieel voor de hele beroepsgroep/alle fysiotherapeuten.  Daar lever ik graag een bijdrage aan. Naast met behandelingen met patiënten werk ik als intervisiecoach voor KNGF en Keurmerk.
  • Sinds 2018 ben ik betrokken bij de NVOF als bestuurslid PR & Communicatie; in deze functie kan ik eerdere werkervaringen en mijn passie voor het orofaciale vakgebied kwijt.
ZOOOM

Een paar maanden geleden las ik een stukje van ZOOOM in de krant. Dit sprak mij direct aan.

Ik heb contact gezocht omdat in graag samenwerk. Ik realiseer me dat voor het runnen van een bedrijf heb je meer nodig hebt dan alleen je eigen vakkennis. Er zijn ook gebieden waar ik juist geen verstand van heb.
Ik vind het mooi om kennis te delen, maar juist ook te leren van anderen. Door het netwerk hoop ik dat we elkaar kunnen aanvullen en versterken. Daarnaast lijkt het me heel gezellig en waardevol om een groep ‘collega’s’ in Woerden te hebben.

Meer weten?
www.fysio-de-hoofdzaak.nl

Voor nu alvast een fijne zomer en ik hoop met jullie persoonlijk kennis te maken op de BBQ!

Wist je dat…

Banner, Koptekst, Vraagteken, Vraag, Probleem, Veel

  • Iedereen zich nu al kan aanmelden voor het jubileumfeest op 8 november?
  • Dat dit een memorabele avond dreigt te worden?
  • We op zoek zijn naar leden die een ZOOOM-team willen samenstellen voor de Drakenbootrace op 14 september voor het goede doel?
  • Onze leden volop van de zomer genieten?
  • Het voorzieningenfonds ‘Het Groene Hart’ inmiddels in de lucht is?
  • Er nog ruimte is om je bij dit fonds aan te sluiten?
  • Je altijd een blog kunt plaatsen op de website, mail de blog naar voorzitter@zzpwoerden.nl

De barbecue; bij hét meest relaxte ZOOOM-uitje ben jij er toch ook?

De jaarlijkse barbecue is echt een traditie geworden binnen ZOOOM. Dit jaar weer terug op het vertrouwde honk bij De Boerinn in Kamerik. Voor wie het nog niet kent; de avondzon is er altijd, het eten is prima en het gezelschap in optimale stemming. Natuurlijk, want we zijn allemaal lekker teruggekomen van een relaxte vakantie en dus goed gemutst.

Bijdrage

Aan leden vragen wij een bijdrage van € 12,50. Wil je als niet-lid kennismaken met ZOOOM, dan betaal je € 25,00. Word je in september lid, dan krijg je € 12,50 retour. Wij vragen iedereen op de avond zelf contant te betalen.
Leden kunnen zich aanmelden via de site https://zzpwoerden.nl/activiteiten/bbq/
Niet-leden vragen wij een mail te sturen naar voorzitter@woerden.nl.

Kijk jij er ook al naar uit? Graag tot dan!

Bestuur en Activiteitencommissie

Samenwerking en gezamenlijke avond met Platform-Z Bodegraven

Afbeeldingsresultaat voor platform z bodegraven

 

 

 

 

Heel leuk om te vermelden dat ZOOOM en Platform-Z, netwerk van zelfstandige professionals in Bodegraven-Reeuwijk, elkaar hebben weten te vinden. We hebben een paar maanden geleden kennisgemaakt en bestuursleden Frank Suers en Els van Veen zijn aanwezig geweest op het 5-jarig jubileum van Platform-Z op 17 mei. Afgesproken is dat daar waar mogelijk we de samenwerking opzoeken om elkaar te versterken. En dat is al direct een feit.

Op 26 november organiseren we in Bodegraven gezamenlijk een Kennis-/Thema-avond met een topspreker. Meer info volgt. Save alvast the date!

Belangrijke wetswijzigingen; ken je ze al?

Boekhouder, Kantoor, Koffie, Calculator, Toetsenbord
Eenmanszaken krijgen nieuw btw-nummer

Voor 1 januari 2020 krijgen ruim 1 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer is niet meer gekoppeld aan het BSN-nummer (burgerservicenummer). Dit levert minder identiteitsfraude en meer privacybescherming op. Ben je net gestart? Dan mag je als zzp’er of eenmanszaak als tussenoplossing nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op je website of bij je webshop.

Kleineondernemersregeling (KOR) verandert

De kleineondernemersregeling (KOR) gaat op de schop. Je krijgt nu btw-vrijstelling of vermindering als je per jaar minder dan 1883 euro aan btw betaalt. In de nieuwe regeling is je totale omzet bepalend of je gebruik kunt maken van de KOR. Heb je straks een omzet van maximaal 20.000 euro binnen Nederland? En wil je vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de regeling? Meld je dan vanaf 1 juni 2019 aan via de website van de Belastingdienst. Zorg dat je aanmelding voor 20 november 2019 binnen is.

Regelingen die al per april 2019 zijn ingegaan:

Alle overheden moeten e-facturen kunnen ontvangen

Ga je zakendoen met de overheid? Dan kun je je factuur vanaf nu digitaal naar de overheid sturen. Overheden zoals de Rijksoverheid, gemeenten, provincies en waterschappen moeten per 18 april 2019 digitale facturen kunnen ontvangen en verwerken. Hiermee wordt ruim 1 miljard euro op jaarbasis bespaard. Het is makkelijker, nauwkeuriger en sneller.

BIG-nummer van zorgverlener moet vindbaar zijn

Ben je BIG-geregistreerd? Dan moet je vanaf 1 april 2019 je BIG-nummer actief bekend maken op alle plaatsen waar je je beroepsmatig kenbaar maakt. Zoals op je website, briefpapier en op rekeningen. Belanghebbenden en patiënten kunnen zo makkelijker controleren of jij als zorgverlener staat ingeschreven.

bron: KvK

 

Verplichte AOV komt er toch aan?

Toets, Tag, Beveiliging, Label, Symbool

De AOV staat in het principeakkoord over de pensioenen waarover de vakbonden en het kabinet overeenstemming hebben bereikt. De vakbonden en linkse partijen als PvdA en GroenLinks willen zo’n verplichte AOV al jaren. Ze legden de eis tijdens de onderhandelingen over een nieuw pensioenstelsel op tafel. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is daar nu in meegegaan.

Volgens de vakbonden is een verplichte AOV noodzakelijk, omdat werknemers nu een oneerlijke concurrentiestrijd voeren met zzp’ers. Veel zelfstandigen hebben zich niet verzekerd en zijn voor werkgevers mede daarom relatief goedkoop, zo beredeneren zij.De afgelopen jaren kwam er steeds meer steun voor die eis, zelfs uit de hoek van de werkgevers.

Geen AOV is gevaar voor zorgstelsel

Bovendien vinden de bonden dat onverzekerde zzp’ers een gevaar vormen voor de maatschappij als geheel. Als een zzp’er op enig moment toch een beroep moet doen op zorg, dan moet de samenleving voor de kosten opdraaien. De betaalbaarheid van ons zorgstelsel zou daarmee in het geding komen.

AOV en zzp’ers

Verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, hoe zit het precies? We zetten wat cijfers voor je op een rij:

  • Er zijn in ons land zo’n 1,2 miljoen zzp’ers.
  • Maar 20% heeft een AOV afgesloten.
  • Een AOV kost al snel honderden euro’s per maand.
  • Een zelfstandige bouwvakker van in de 50 jaar betaalt al gauw tussen de € 400 en € 500
  • Een freelance vormgever die grote delen van de dag achter z’n laptop zit betaalt zo’n € 200 tot € 300.
Waarom nemen zzp’ers geen arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Die vraag is door onderzoekers gesteld. Als meest aangevoerde reden om geen AOV te nemen wordt de hoge premie genoemd. Zzp’ers vinden het gewoon te duur en nemen dus het risico.

ZZP Nederland deed eerder nog onderzoek naar een verplichte aov. Ruim 80% van de respondenten zei toen tegen zo’n verplichting te zijn.

Volgens cijfers van het SEO Economisch Onderzoek kan 30% van de zzp’ers het inkomensgat niet opvangen in het geval van langdurige ziekte of een ernstig ongeval.
Belangenclubs zzp’ers zijn tegen

Belangenverenigingen zijn niet blij met de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. “Wij weten dat een verplichte AOV voor zzp’ers onuitvoerbaar is, onacceptabel en velen richting de voedselbank zal sturen”, schrijft belangenvereniging ZZP Nederland op Twitter.

Platform Zelfstandige Ondernemers heeft ook grote twijfels: “Voor de insiders is duidelijk dat er een handel gedreven is waarbij inhoudelijke diepgang en realiteitszin niet altijd de meest bepalende kenmerken zijn.” De belangenvereniging wijst daarmee naar GroenLinks en de PvdA als zondebok.

Mogelijk geen verplichting voor zzp’ers met vermogen

Hoe de verplichte AOV eruit gaat zien, is nog niet bekend. Mogelijk komt er een uitzondering voor mensen die voldoende eigen vermogen bezitten om de financiële gevolgen van ziekte zelf op te vangen. Het kabinet heeft al laten weten iets te voelen voor zo’n zogeheten opt-out . Daarmee zouden zzp’ers die veel verdienen dus onder de verplichte verzekering kunnen uitkomen.

bron: IkgastartenNieuwsbriefRabobank