Voorzieningenfonds

Tijdens het KennisEvent in februari heeft Frank Suers van Frank Financiële Huisarts een presentatie gegeven over het Voorzieningenfonds (soort Broodfonds) en de traditionele arbeidsongeschiktheidsverzekering. Inmiddels hebben zich circa 20 deelnemers vooraangemeld om deel te nemen aan dit fonds. Het fonds kan starten met minimaal 20 deelnemers en telt er maximaal 50. Ook leden die niet de presentatie hebben bijgewoond wil Frank informeren. Op de site https://www.voorzieningenfonds.nl/ is een presentatie te zien over het broodfonds.

Startbijeenkomst 15 april

Aangezien er voldoende aanmeldingen zijn, gaat het Voorzieningenfonds opgestart worden. Hiervoor staat 15 april gereserveerd. Om 19.00 uur is de inloop voor nog een nieuwe presentatie, voor de mensen die het nog niet gezien hebben, of nog een keer willen bijwonen. Om 20.00 uur staat de oprichting gepland.

Om zeker genoeg deelnemers te hebben, verzoekt Frank om in je netwerk andere ondernemers te vragen of zij geïnteresseerd zijn en zich willen aanmelden. Zij kunnen hiervoor contact opnemen met Frank via frank@frankfh.nl of bellen naar 0348-508174 of 06-24919819.

Informatie over locatie volgt later.

 

Wist je dat…

  • ZOOOM  een besloten Facebook ledenpagina heeft waarop je elkaar om hulp kunt vragen of tips kunt geven
  • Je daarbij heel gemakkelijk kunt aansluiten? Ga naar Facebook, zoek op ‘leden ZOOOM Woerden’ en meld je aan.
  • We zo mooi een online communicatieplatform creëren.
  • ZOOOM dit jaar 10 jaar bestaat en je het jubileumlogo op jouw site kunt plaatsen? Vraag het logo aan via voorzitter@zzpwoerden.nl
  • De borrel op 14 maart een groot succes was, met dank aan Ties, Marijn en Raymond?
  • De bijeenkomst van 7 februari binnenkort een vervolg krijgt met de oprichting van een voorzieningenfonds?
  • Het altijd fijn is als je wilt helpen om de verschillende activiteiten te organiseren!
  • We NOG STEEDS een bestuurslid zoeken, liefst met affiniteit voor ICT?
  • Je altijd een blog kunt plaatsen op de website die vervolgens in de nieuwsbrief komt? Mail de blog naar voorzitter@zzpwoerden.nl

Belastingen en financiele zaken…

De Kleine Ondernemersregeling verandert
Vanaf 2020 verandert de kleine ondernemersregeling (KOR). In plaats van de belastingvermindering komt er een btw vrijstelling als je omzet minder dan € 20.000 per kalenderjaar is. Info onder andere op ondernemersplein.kvk.nl of belastingdienst.nl

Elektronisch factureren
Heb je een overheidsorganisatie als klant? Vanaf 18 april 2019 kun je het verzoek krijgen om alleen nog elektronisch te factureren. Info onder andere op ondernemersplein.kvk.nl

Nog geen aangifte inkomstenbelasting gedaan?
Het kan handig zijn de zzp-belasting aftrekpostenscan te doen. Info zzp-belastingadviseurs.

ZOOOM-Plein gecancelled

De Activiteitencommissie heeft besloten ZOOOM-Plein in april te annuleren. Helaas is het aanmeldingen tot op heden zo weinig dat het niet haalbaar is om het evenement door te laten gaan. Het is jammer maar we zien je graag op onze andere evenementen. Houd ZOOOM-Update, de website en onze Facebookpagina in de gaten!

Speciaal aanbod van Kyra Lancee voor collega-ondernemers

GEZOCHT:
ONDERNEMERS DIE MEER TIJD, RUST EN OVERZICHT WILLEN!

“Ik ben zoveel tijd kwijt aan de operationele zaken, ik ben te veel tijd kwijt aan dingen die er niet toe doen. En dat wat ik juist wil doen lukt me niet, omdat ik te weinig tijd heb”

Herken je dit?

Loop jij ook vast in het vele werk in je bedrijf? Ben je teveel met ad-hoczaken bezig waarvan je energie ‘weg lekt’? Heb je geen overzicht over wat je moet doen en wat er speelt in je bedrijf?

Dan kan ik je helpen!

In april start ik een pilot waarin ik mijn individuele ervaringen in een programma heb verwerkt. Met dit programma help ik dié ondernemers die:

  • meer tijd en rust willen
  • een georganiseerde basis in hun bedrijf willen waarmee ze kunnen groeien
  • meer overzicht willen in hun werkzaamheden en bedrijf
  • efficiënter en makkelijker willen werken
  • niet meer bezig willen zijn met operationele taken die ze niet leuk vinden

Het programma bestaat uit 5 stappen waarin jij leert hoe je bedrijf efficiënter inricht, zodat je meer tijd, rust en overzicht krijgt. Je gaat praktisch aan de slag met jouw bedrijf en leert hoe je zo snel en makkelijk mogelijk kan werken. Je bedrijf gaat voor jóu werken, waardoor jij ruimte krijgt om te ondernemen.

Voor deze pilot zoek ik ondernemers die samen met mij datgene dat ik al heb ontwikkeld, te gaan perfectioneren en toetsen in de praktijk. Dat betekent dat misschien niet alles vanaf het begin perfect verloopt, maar wel dat je extra persoonlijke aandacht krijgt voor een speciale pilot prijs.

Wil jij je bedrijf nog vóór deze zomer op orde hebben en dat voor een buitengewone prijs? Stuur een berichtje naar info@organiseerjebedrijfsgroei.nl, dan neem ik contact met je op en zal ik meer uitleg geven over inhoud en praktische zaken van het programma.

Ik hoor graag van je!
hartelijke groet,

Kyra Lancee

Arbeidspsycholoog Rina Mulder over de DBA

Rina Mulder

De nieuwe wet DBA laat nog minstens tot 2021 op zich wachten. Dat is belangrijk nieuws voor zowel opdrachtgevers als zzp’ers. De huidige wet DBA is echter wel in werking getreden en er moet dan ook volgens deze wet gewerkt worden. De handhaving is echter minimaal. Het punt waar met name over wordt gediscussieerd is de aanwezigheid van een ‘gezagsverhouding’. Bij het afsluiten van een overeenkomst van opdracht moet duidelijk zijn hoe de gezagsverhouding is en of je als zelfstandige de opdracht kunt uitvoeren.

 

Maak voor het afsluiten van een overeenkomst altijd gebruik van de modelovereenkomsten van de belastingdienst om problemen te voorkomen!

 

Enquête levert veel informatie

Vraag, vraagteken, hulp, antwoordWe zijn blij met de response op de enquête die in december is verstuurd; 32 leden hebben de enquête met 10 uiteenlopende vragen ingevuld. Bedankt daarvoor.

Graag geven we een samenvatting:

  1. De meerderheid houdt zich niet bezig met de uitgestelde DBA.
  2. De helft geeft aan dat het regelen van hun pensioenvoorziening hen wel bezighoudt en wil er graag meer over weten.
  3. De overheid wil de pensioenvoorziening eventueel gaan verplichten voor de zzp’ers. Een ruime meerderheid is het daarmee niet eens.
  4. Op de vraag ‘Welke werkplek past het beste bij jou?’ gaf iets minder dan de helft aan thuis te werken, daarnaast eigen bedrijfskantoor, verzamelgebouw, bij client thuis, bibliotheek, enzovoort.
  5. Op de vraag of de gemeente Woerden het vestigingsklimaat moet verbeteren, gaf 69% aan hierover geen mening te hebben. 25% vindt dat dit een taak van de gemeente is en 6% vindt van niet.
  6. De helft van de mensen geeft aan alles geregeld te hebben om de AVG-test te doorstaan. De helft weet niet wat ze moet regelen en wil er meer over weten.
  7. Tot slot vroegen wij welke onderwerpen je graag op het ZOOOM-programma in 2019 ziet? Uit de antwoorden blijkt toch een behoorlijke variatie te zitten, maar we zien ook gemeenschappelijke onderwerpen.

Conclusie

De genoemde onderwerpen geven bestuur en activiteitencommissie veel informatie over wat jullie belangrijk vinden.
We zullen niet alles kunnen realiseren, maar we houden de reacties scherp in de gaten. We zijn in ieder geval dit jaar gestart met een onderwerp waarvoor veel belangstelling is: pensioenvoorziening en financiën.

De vragen die betrekking hadden op de werkplek en eventueel de rol van de gemeente hierin, zijn met een Adviseur Economische Zaken van de gemeente besproken. De afspraak is dat voorzitter en adviseur twee keer per jaar overleg hebben.

Mocht je vragen hebben op economisch gebied, laat het gerust weten.

Els van Veen, 06 – 289 40 147